Skocz do zawartości

Re: Wszystko o BMW E30: Historia, Dane techniczne


cichy77

Rekomendowane odpowiedzi

BMW E30 (1981-1994)

 

Wydawałoby się, że samochód odszedł w zapomnienie, pojawiły się już cztery nowsze generacje "trójki", a jednak nie. BMW E30 wzbudza w dalszym ciągu zainteresowanie młodych jak i starszych użytkowników motoryzacji.

Pierwszy egzemplarz E30 został wyprodukowany w grudniu 1981r. Początkowo oferowano tylko wersję dwu-drzwiową, dopiero w kolejnych latach wprowadzono wersje cztero-drzwiowe, kombi, cabrio, a także niszową wersję Top Baur.

Jednostki napędowe E30 są bardzo trwałe, można wybrać wśród wielu silników benzynowych jak i silników diesla odpowiedni model. Silniki o pojemności od 1,6l do 2,7 zadowolą każdego, o oznaczeniach: m10, m20, m21, m40, s14. W przypadku jednostek sześciocylindrowych należy się liczyć ze sporym zużyciem paliwa, które w mieście może przekraczać 13 l/ 100 km. Silniki czterocylindrowe zużywają 8 -10 l/ 100 km. Model E30 nie jest autem awaryjnym, wymaga jednak dbałości. W silnikach czterocylindrowych należy uważać, aby nie dopuścić do zatkania kanalików olejowych. Przyczyną tego może być źle dobrany olej (za gęsty), czego skutkiem może być szybsze zużycie elementów głowicy i charakterystyczny klekot (silnik M40). Należy również pamiętać o wymianie pasków rozrządu wraz z osprzętem, bo często nie wytrzymują tyle ile przewiduje producent.

Zmiany modelu w czasie produkcji oczywiście się odbyły. Pas przedni zmienił się 09/1985. Miało to związek z wprowadzeniem modelu 325i z chłodnicą oleju. Owa chłodnica nie mieściła sie pod starym, "skośnym"(rekinowatym) pasem. Zmiany w 1987r. charakteryzowały się zderzakami i listwami z tworzywa(wcześniejsza wersja chromowane), zastąpienie "wąskiej" tylnej lampy na "szeroką", inne wloty powietrza wraz z światłami przeciwmgielnymi.

E30 produkowano z przeznaczeniem głównie na cztery rynki: europejski, japoński, amerykański oraz południowoafrykański. Było również dostępne ze stałym napędem 4x4 (325ix). BMW E30 jest coraz mniej na naszych drogach, i dlatego ceny zadbanych egzemplarzy stale rosną. Mimo że w 1990 roku zaprezentowano następce, model e36, to E30 produkowano do 1992 roku , a odmianę kombi (Touring) do 1994 roku.

 

 

Dane techniczne:

 

SILNIKI:

 

 

Benzynowe:

 

 

BMW 316 - M10B18

 

pojemność skokowa: 1767 cm³

ilość cylindrów / ilość zaworów: 4(układ rzędowy) /8

moc maksymalna / przy obrotach silnika na min.: 89KM (66kW) przy 5500 obr/min

maksymalny moment obrotowy Nm / przy obrotach silnika na min.: 140Nm przy 4000 obr/min

stopień sprężania: 9,5

średnica x skok tłoka: 89,00 mm × 71,00mm

układ zasilania: gaźnik Pierburg 4/2 BE

0-100km/h: b/d

prędkość maksymalna: 175km/h

 

BMW 316i - M40B16

 

pojemność skokowa: 1596 cm³

ilość cylindrów / ilość zaworów: 4(układ rzędowy)/ 8

moc maksymalna / przy obrotach silnika na min.: 104 KM (77 kW) przy 5500 obr/min

maksymalny moment obrotowy Nm / przy obrotach silnika na min.:145 Nm przy 4250 obr/min

stopień sprężania: 9,0

średnica x skok tłoka: 84,00 mm × 72,00 mm

układ zasilania: wtrysk Bo Mot

0-100km/h: 10,1 s

prędkość maksymalna: 180 km/h

 

BMW 318i - M10B18

 

pojemność skokowa: 1767 cm³

ilość cylindrów / ilość zaworów: 4(układ rzędowy)/ 8

moc maksymalna / przy obrotach silnika na min.: 104 KM (77 kW) przy 5800 obr/min

maksymalny moment obrotowy Nm / przy obrotach silnika na min.: 145 Nm przy 4500 obr/min

stopień sprężania: 10,0

średnica x skok tłoka: 89,00 mm × 71,00 mm

układ zasilania: wtrysk Bo L-Jet

0-100km/h: 10,9 s

prędkość maksymalna: 183 km/h

 

BMW 318i - M40B18

 

pojemność skokowa: 1796 cm³

ilość cylindrów / ilość zaworów: 4(układ rzędowy)/ 8

moc maksymalna / przy obrotach silnika na min.: 113 KM (83 kW) przy 5500 obr/min

maksymalny moment obrotowy Nm / przy obrotach silnika na min.: 162 Nm przy 4250 obr/min

stopień sprężania: 8,8

średnica x skok tłoka: 84,00mm x 81,00mm

układ zasilania: wtrysk Bo Mot

0-100km/h: 10,8 s

prędkość maksymalna: 191 km/h

 

BMW 318is - M42B18

 

pojemność skokowa: 1796 cm³

ilość cylindrów / ilość zaworów: 4(układ rzędowy)/ 16

moc maksymalna / przy obrotach silnika na min.: 136 KM (100 kW) przy 6000 obr/min

maksymalny moment obrotowy Nm / przy obrotach silnika na min.: 172 Nm przy 4600 obr/min

stopień sprężania: 10,0

średnica x skok tłoka: 84,00 mm × 81,00 mm

układ zasilania: wtrysk Bo Mot

0-100km/h: 9,4 s

prędkość maksymalna: 207 km/h

 

BMW 320i - M20B20

 

pojemność skokowa: 1991 cm³

ilość cylindrów / ilość zaworów: 6(układ rzędowy)/ 12

moc maksymalna / przy obrotach silnika na min.: 129 KM (92 kW) przy 5800 obr/min

maksymalny moment obrotowy Nm / przy obrotach silnika na min.: 164 Nm przy 4000 obr/min

stopień sprężania: 9,8

średnica x skok tłoka: 80,00 mm × 66,00 mm

układ zasilania: wtrysk Bo L-Jet

0-100km/h: 9,8 s

prędkość maksymalna: 200 km/h

 

BMW 320is - S14

 

pojemność skokowa: 1991 cm³

ilość cylindrów / ilość zaworów: 4(układ rzędowy)/ 16

moc maksymalna / przy obrotach silnika na min.: 192 KM (141 kW) przy 6900 obr/min

maksymalny moment obrotowy Nm / przy obrotach silnika na min.: 210 Nm przy 4900 obr/min

stopień sprężania: 10,8

średnica x skok tłoka: 93,40 mm × 72,65 mm

układ zasilania: wtrysk Bo ML-Mot

0-100km/h: 7,5 s

prędkość maksymalna: 231 km/h

 

BMW 323i - M20B23

 

pojemność skokowa: 2316 cm³

ilość cylindrów / ilość zaworów: 6(układ rzędowy)/ 12

moc maksymalna / przy obrotach silnika na min.: 139 KM (102 kW) przy 5300 obr/min

maksymalny moment obrotowy Nm / przy obrotach silnika na min.: 205 Nm przy 4000 obr/min

stopień sprężania: 9,8

średnica x skok tłoka: 80,00 mm × 76,80 mm

układ zasilania: wtrysk Bo L-Jet

0-100km/h: 8,8 s

prędkość maksymalna: 202 km/h

 

BMW 325i - M20B25

 

pojemność skokowa: 2494 cm³

ilość cylindrów / ilość zaworów: 6(układ rzędowy)/ 12

moc maksymalna / przy obrotach silnika na min.: 170 KM (125 kW) przy 6250 obr/min

maksymalny moment obrotowy Nm / przy obrotach silnika na min.: 226 Nm przy 4250 obr/min

stopień sprężania: 9,7

średnica x skok tłoka: 84,00 mm × 75,00 mm

układ zasilania: wtrysk Bo ME-Mot

0-100km/h: 7,7 s

prędkość maksymalna: 222 km/h

 

BMW 325e - M20B27

 

 

pojemność skokowa: 2693 cm³

ilość cylindrów / ilość zaworów: 6(układ rzędowy)/ 12

moc maksymalna / przy obrotach silnika na min.: 122 KM (90 kW) przy 4250 obr/min

maksymalny moment obrotowy Nm / przy obrotach silnika na min.: 230 Nm przy 3250 obr/min

stopień sprężania: 9,0

średnica x skok tłoka: 84,00 mm × 81,00 mm

układ zasilania: wtrysk Bo Mot

0-100km/h: 9,3 s

prędkość maksymalna: 195 km/h

 

BMW M3 - S14

 

pojemność skokowa: 2302 cm³

ilość cylindrów / ilość zaworów: 4(układ rzędowy)/ 16

moc maksymalna / przy obrotach silnika na min.: 200 KM (147 kW) przy 6750 obr/min

maksymalny moment obrotowy Nm / przy obrotach silnika na min.: 240 Nm przy 4750 obr/min

stopień sprężania: 10,0

średnica x skok tłoka: 93,40 mm × 84,00 mm

układ zasilania: wtrysk Bo ML-Mot

0-100km/h: 6,7 s

prędkość maksymalna: 235 km/h

 

BMW M3 Evo II - S14

 

pojemność skokowa: 2302 cm³

ilość cylindrów / ilość zaworów: 4(układ rzędowy)/ 16

moc maksymalna / przy obrotach silnika na min.: 220 KM (162 kW) przy 6750 obr/min

maksymalny moment obrotowy Nm / przy obrotach silnika na min.: 245 Nm przy 4750 obr/min

stopień sprężania: 11,0

średnica x skok tłoka: 93,40 mm × 84,00 mm

układ zasilania: wtrysk

0-100km/h: 6,7 s

prędkość maksymalna: 237 km/h

 

 

Wysokoprężne:

 

 

BMW 324d - M21D25

 

pojemność skokowa: 2443 cm³

ilość cylindrów / ilość zaworów: 6(układ rzędowy)/ 12

moc maksymalna / przy obrotach silnika na min.: 86 KM (63 kW) przy 4600 obr/min

maksymalny moment obrotowy Nm / przy obrotach silnika na min.: 152 Nm przy 2500 obr/min

stopień sprężania: 22,0

średnica x skok tłoka: 80,00 mm × 81,00 mm

układ zasilania: pompa Bosch

0-100km/h: 15,5 s

prędkość maksymalna: 161 km/h

 

BMW 324td - M21D25

 

pojemność skokowa: 2443 cm³ (turbo)

ilość cylindrów / ilość zaworów: 6(układ rzędowy)/ 12

moc maksymalna / przy obrotach silnika na min.: 115 KM (84 kW) przy 4800 obr/min

maksymalny moment obrotowy Nm / przy obrotach silnika na min.: 220 Nm przy 2400 obr/min

stopień sprężania: 22,0

średnica x skok tłoka: 80,00 mm × 81,00 mm

układ zasilania: pompa Bosch

0-100km/h: 11,9 s

prędkość maksymalna: 187 km/h

 

ELEMENTY OPCJI I WYPOSAŻENIA MOŻLIWE DO WYBORU (DLA ROKU 1985):

 

- 6 modeli radioodtwarzaczy

- antena wysuwana ręcznie

- antena wysuwana automatycznie

- seria akcesoriów antyzakłóceniowych fale radiowe

- akcesoria do czyszczenia i konserwacji radia i anteny

- głośniki przednie i tylne

- pojemnik na kasety audio

- 4 modele telefonów

- 6 modeli kierownic sportowych

- 6 wzorów alufelg

- śruby kół zamykane każda na kluczyk

- 3 wzory kołpaków

- stabilizatory do jazda sportowej

- amortyzatory do jazdy sportowej Bilstein gas

- 3 typy haków do przyczepy

- konstrukcja wzmacniająca podwozie podczas jazdy z przyczepą

- wycieraczki i spryskiwacze reflektorów

- halogeny

- 4 modele spojlerów przednich

- spojler tylny

- naklejki dekoracyjne naklejane od świateł przednich I do tylnych na bokach samochodu

- szyberdachy szklane, z blachy nadwozia

- owiewka do szyberdachu

- lusterka boczne sterowane elektrycznie

- lusterka boczne z załamaniem kąta widzenia

- dodatkowe lusterko wsteczne

- podstawka na korek wlewu paliwa

- podkładka syntetyczna na tylną tablicę rejestracyjną

- chlapacze przednie i tylne

- 2 wzory końcówek chromowanych tłumika

- drugi zamek w drzwiach od strony kierowcy z kluczem kodowanym

- centralny zamek

- zegarek digital w obrotomierzu

- wycieraczki czasowe

- szyby sterowane elektrycznie przód i tył

- klimatyzacja

- drewniany i skórzany drążek zmiany biegów

- schowek zamykany na klucz

- podłokietniki foteli przednich

- podłokietnik kanapy

- tylne zagłówki

- tylna roleta

- dywaniki w 5 kolorach

- fotele sportowe Recaro BMW

- zamienne szyny pod fotele dla osób bardzo wysokich

- foteliki dla dzieci mniejszych i większych

- łóżeczko dla noworodka montowane na tylnej kanapie

- lampka w masce silnika

- latarka podręczna na baterie w schowku

- lampka zasilana z zapalniczki

- lampki w tylnych słupach do czytania

- kluczyk do drzwi/stacyjki z podświetleniem

- uchwyt na gaśnicę pod fotelem kierowcy

- składany kanisterek 6 l w kole zapasowym

- komplet narzędzi w klapie bagażnika

 

 

SZKIC TECHNICZNY:

 

BMW Sedan

 

http://s1.pokazywarka.pl/i/803119/614043/200344.jpg

 

BMW Coupe

 

http://s1.pokazywarka.pl/i/803119/493934/1797.jpg

 

BMW Kombi

 

http://s1.pokazywarka.pl/i/803119/796980/1795.jpg

 

BMW Cabrio

 

http://s1.pokazywarka.pl/i/803119/738602/1796.jpg

 

BMW M3

 

http://s1.pokazywarka.pl/i/803119/995748/201230.jpg

 

WYMIARY:

 

Długość: 4325 mm

Szerokość: 1645 mm

Wysokość: 1380 mm

Rozstaw osi: 2570mm

 

Wersja przed modernizacją:

 

http://s1.pokazywarka.pl/i/803174/829484/bmw-318-e30-bj-1983.jpg

 

Wersja po modernizacji:

 

http://s1.pokazywarka.pl/i/803174/121206/e30318is.jpg

 

WERSJE NADWOZIOWE:

 

Sedan

 

http://s1.pokazywarka.pl/i/803174/759396/bmw3series-e30-sedan-medium-764-2.jpg

 

Coupe

 

http://s1.pokazywarka.pl/i/803174/657854/bmw-e30-coupe.jpg

 

Kombi

 

http://s1.pokazywarka.pl/i/803174/306263/1.jpg

 

Cabrio

 

http://s1.pokazywarka.pl/i/803174/513248/718924.jpg

 

Top Baur

 

http://s1.pokazywarka.pl/i/803174/465148/277960073.jpg

 

M3

 

http://s1.pokazywarka.pl/i/803174/644603/16.jpg

 

WNĘTRZE:

 

http://s1.pokazywarka.pl/i/803174/113611/dsc5826.jpg

 

http://s1.pokazywarka.pl/i/803174/768991/bmw-e30-wnetrze.jpg

Tylko BMW jest samochodem , inne auta to wyrób samochodo-podobny.


Reanimacja:


http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=134&t=228175

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 11 miesięcy temu...
  • 3 miesiące temu...
  • Zasłużeni forumowicze
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

witam, w gwoli ścisłości - trzeba rozdzielić lifty e30 nie na 2, lecz na 3... jest to zawarte w opisie, ale na zdjęciach juz średnio.

 

wąska lampa przeszla lift w 85 roku, i to dość poważny - każdy kto siedzi troche dłużej w e30, wie, że róznic jest naprawde dużo, a nawet na zdjęciach, jako przed lift pokazana jest pierwsza generacja, bardzo rzadko zresztą spotykana - oprocz przedniego pasa min. inna jest gródź bagażnika - inna półka, inaczej mocowane tylne pasy, brak miejsce na wywalenie blachy i wrzucenie worka na narty, inne zawiasy drzwi, jeden "dekielek" pod kanapą, a nie 2 - i jest tego pewnie jeszcze więcej :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Hmmm cieżko nazwać to akurat liftem, gdyż nie było to jednorazowa zmiana. Wynikało to bardziej za zmian jednostek napedowych a właściwie ich sterowania (pompa z progu przeniesiona do baku). Pas przedni też się różnił, ale głównie dla wersji 325i, wprowadzonej w 1985 roku zamiast 323i a nowości było chłodzenie oleju. Chłodnica oleju wymusiła zastosowanie zmiany przedniego pasa, który został wspólny dla każdej wersji po 1985. Reszta to kosmetyka wynikająca ze zmian materiałów lub dostawców, czasami wymogów. Do tej pory są takie zmiany robione są przez cały okres produkcji (tak robi większość producentów)...na szerokiej lampie tez możemy doliczyć się kilku zmian (lampy przednie z usmiechem lub bez). Wiec nie można mówic tu od razu o lifcie. Gruntowny lift był zmianą z wąskiej na szeroką lampę, co odbiło się na całościowo i jednorazowo (wygląd, silniki, wyposażenie).

Fakt

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...
Różnica to tylko parę KM. Możliwe że jest to spowodowane przełożeniem w moście. Widać to w prędkości maksymalnej: 180 na 191km/h.

Tylko BMW jest samochodem , inne auta to wyrób samochodo-podobny.


Reanimacja:


http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=134&t=228175

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Pewnie tak, bo m40b16 zawsze opuszczały fabrykę na moście 4,4, a 318 były na 4,4 (tu raczej osiągi powinny być lepsze) oraz na 4,1....i tutaj może być ciut gorzej....ale ja się spotkałem z danymi ze 318 m40 do setki robi 9,9. Moje 318 w latach świetności robiło regularnie 10 sekund według GPS....

 

PZDR>

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

No kiedyś fajnie latalo...dwie paczki to byl prysz. Teraz latka mijaly, jest gazownia i juz te osiągi nie są tak fajne.......no ale nie o tym tutaj......

 

PZDR>

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...
  • 10 miesięcy temu...
  • 1 rok później...
  • 2 lata później...

Wrzuce statystyki produkcji bo akurat cos tam mam ;-)


Market Total_Production

anon 10295

ECE 1812718

IDN 6334

MYS 2771

THA 20631

URY 432

USA 396649

ZAF 94511

total 2,344,341 E30s


Model Total_Production

316 126659

316i 385294

318i 556679

318is 41234

320i 461479

320is 3745

323i 98483

324d 76039

324td 28904

325e 152000

325i 352993

325ix 34862

M3 17970

Z1 8000 (?)


Chassis_Type Total_Production

CONVERTIBLE 143371

ROADSTER 8000 (Z1?)

SALOON 2089266

TOURING 103704


Motor_Type Total_Production

M10 653159

M20 1107817

M21 104943

M40 404674

M42 52033

S14 21715


Transmission_Type Total_Production

AUT 419529

MECH 1924812


Drive_Type Total_Production

4WD 34862

RWD 2309479


:mrgreen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.