Skocz do zawartości

325i wydech - co w miejsce katalizatorów


3LiTe

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Wiem że jest dużo na ten temat. Przejrzałem wiele tematów na różnych forach, ale dobrej odpowiedzi nie uzyskałem.

 

Do rzeczy:

 

Kupiłem E36 sedan z silnikiem M50B25 [fabrycznie, nie SWAP] z 1992 roku, ale ktoś już kombinował z wydechem - brak katalizatorów, są tylko te dwa małe tłumiki środkowe oraz końcowy. Doczytałem się że przy tym silniku są katalizatory ceramiczne.

Teraz wydech pracuje głośno, ja wolę jak jest cicho.

 

A więc po przeczytaniu tego co się dało odrzuciłem zostawienie samej rury lub wstawienie strumienicy.

 

Zastanawiam się więc nad takimi rozwiązaniami:

 

1. Dwa katalizatory uniwersalne okrągłe ceramiczne(np. bosal dla silników do 3L. rura 50-55mm ok.200zł/szt) następnie te dwa małe przelotowe i końcowy.

2. Podwójny katalizator uniwersalny ceramiczny dla silników 2-3L (2x2 fi 55 ok.350zł) dalej dwa małe i końcowy.

3. Dwa katalizatory uniwersalne metalowe dla silników do 1,5L [łącznie dają 3L](fi 50 ok.250 zł/szt) dalej dwa małe i końcowy.

4. Tłumik od E30 323i (jest on podwójny - zamiennik ok 120 zł nie wiem tylko czy to jest też 50mm średnicy rur) i dalej dwa małe i końcowy.

5. Tłumik od E30 323i (jest on podwójny - zamiennik ok 120 zł) i dalej tylko końcowy.

6. Dwa tłumiki przelotowe okrągłe (lub płaskie jeśli podejdą) (np AWG długość 40cm fi 50 ok.50zł/szt) i dalej dwa małe i końcowy [lub bez tych małych jeśli się wszystko na długość nie zmieści]

7. Dwa tłumiki przelotowe profilowane w środku (fi50 wygląd kata. ok 70zł/szt) i dalej dwa małe i końcowy. Jednak nie wiem jaki wpływ będzie miało profilowane wnętrze na ciśnienie w układzie, niby katalizator też stawia jakiś opór to może lepiej jak jest ta zmiana przekroju.

8. Dwa tłumiki lub katalizatory od innego samochodu - jakiego? - i dalej seria.

 

Samochód jest z 1992 roku więc teoretycznie musi spełniać normę Euro1. W dowodzie nie ma KAT. Samochód jest do jazdy od czasu do czasu, dla przyjemności, na co dzień mam Mondeo TDCI.

Wiem że przy wycięciu ori katów można stracić na mocy i momencie, więc zastosowane rozwiązanie powinno powodować jak najmniejszy uszczerbek parametrów. No i dźwięk - żeby był cichy i NIE basowy w niskim zakresie obrotów oraz nie był jakiś metalowy i dzwoniący na wysokich obrotach. Chciałbym się zbliżyć z dźwiękiem i mocą/momentem jak najbliżej serii, jednak oryginalne katalizatory są za drogie. Używki nie chcę, raz że ciężko trafić, dwa, też nie jest tania i nie wiadomo jaki jest jej stan.

 

Najbardziej przychylam się do rozwiązania 6 i 7.

 

Pozdrawiam

3LiTe

Edytowane przez 3LiTe
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Niestety nikt nie odpowiedział, więc musiałem działać trochę po omacku.

 

Włożyłem dwa tłumiki przelotowe, okrągłe : długość tłumika ok.30cm, średnica puszki 75mm, bez przetłoczenia. Efekt - nadal głośno i basowo, mniej metalicznie na wyższych obrotach.

 

Ponieważ końcowy tłumik [Polmostrów] też był już wydmuchany, po za tym ktoś go wcześniej rozcinał - pewnie robił przelot, to wymieniłem go na nowy zamiennik fabrycznego - też Polmostrów. Efekt - znacznie ciszej, głównie na wyższych obrotach, na niskich obrotach nadal basowo ale ciszej.

 

Podsumowując, najwięcej dała wymiana tylnego tłumika. Teraz układ wydechu jest taki: tłumiki przelotowe okrągłe, małe tłumiki (fabryczne) co były za katalizatorami, tłumik końcowy - komorowy.

 

Myślę że wstawienie tłumików przelotowych z przetłoczeniem mogło by wyciszyć ten basowy pomruk na niskich obrotach, jednak bałem się jak to przetłoczenie wpłynie na moc. Tłumiki z przetłoczeniem miały średnicę puszki ok.90mm - na upartego by się zmieściły, tylko by się dotykały (pewnie dobrze by było je ze sobą zespawać).

 

Przy okazji zostały uszczelnione wszystkie miejsca gdzie były przedmuchy, teraz nie śmierdzi już spalinami w środku.

 

Pozdrawiam

3LiTe

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Już mam cicho na wolnych obrotach - troszkę basowo, ale cicho.

Wolne obroty były ok 1000 rpm.

Ponieważ wcześniej był gaz (który po kupnie wywaliłem) to kolektor ssący miał wstawione zabezpieczenia w razie strzału w dolot.

Niestety nie były one szczelne i łapał lewe powietrze. Usunąłem je, zaślepiłem i uszczelniłem pozostałe po nich otwory.

I teraz samochód nie do poznania. Wolne obroty teraz to ok 650 rpm i od razu się ciszej zrobiło :). Ustało też falowanie obrotów.

 

Pozdrawiam

3LiTe

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.