Skocz do zawartości

330d - różnica pomiedzy SMG a zwyklym automatem


serek012

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Mam zamiar zmienic autko z e46 330d manual na e46 330i ~2001 rok i zastanawiam sie czy nie wejsc w SMG... jednak pojawia sie tutaj problem z moja wiedza na temat tej skrzyni. Przekopalem forum jednak nie znalazlem wystarczajacych informacji.

Sporo jezdzilem zwyklym automatem i wiem jak dziala, zazwyczaj procz normalnych trybow pracy skrzynie maja nazwijmy to "sekwencje": "+" oraz "-" gdzie mozna wbijac wyzsze badz redukowac biegi jednak przy dojsciu do odciecia zazwyczaj przerzucaja na wyzszy. Czym rozni sie SMG od zwyklego automatu w trybie recznej zmiany biegow?

Wiem ze pierwsze SMG byly montowane w e36 M3 tylko chodzily wolno i byly awaryjne. Ponoc pod koniec produkcji zmieniono na SMG 2 ktore bylo rowniez pozniej montowane w e46 325i 330i - (po lifcie) oraz M3. Czy ktos ma taka skrzynie (SMG2) u siebie albo mial z nia stycznosc? Czy tam tez jest lewarek z P R N i D? Jak widzialem zdjecia to ten lewarek przypominal bardziej manualowy jak od automatu - no i oczywiscie byly tez lopatki przy kierownicy. Oprocz SMG BMW oferowalo w e46 rowniez zwykle automaty co jeszcze bardziej dziwi. Czy w SMG przerzuca na wyzszy bieg przy dojciu do odciecia? Czy ktos moze posiada informacje na temat awaryjnosci tych skrzyn i kosztow serwisowania? Z gory dzieki za opinie!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

napiszę jak się sprawa ma z M3 SMG, prawdopodobnie dla 330i będzie bardzo podobnie:

pokrótce: w SMG nie ma zwykłego "PRND". są programy: A i S (dokładnie to kilka programów, A0-A5 i S0-S6. im wyższy numerek, tym bardziej "agresywny" program). na lewarku masz +, - oraz 0 (luz). w programie A skrzynia zmienia bieg na wyższy tak jak w automacie, natomiast w trybie S nigdy sama nie zmienia biegu. w trybie S dochodzisz z obrotami do rev limitera i nic, wyższy bieg sam nie wskoczy.

 

tryb S przypomina bardzo pracę skrzyni manualnej, tylko że bez pedału sprzęgła w kabinie. uczulam, że w SMG jest "normalna" skrzynia biegów i sprzęgło (w M3 SMG jest identyczna skrzynia biegów jak w M3 manual, tylko obłożona hydraulicznymi siłownikami. również sprzęgło jest identyczne).

 

z tego co pamiętam, to w porównaniu ze zwykłym automatem kiedy zatrzymasz się z zapiętym 1 biegiem samochód nie rusza sam powoli tak jak w automacie (nie trzeba go trzymać na hamulcu) - dodajesz gazu i dopiero jedzie.

 

ogólnie SMG jest niesamowicie szybkie i precyzyjne w porównaniu do wachlowania biegami w manualu, również sprzęgło zużywa się wolniej niż w manualu. no i przy zmianie biegu nie trzeba zdejmować nogi z gazu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Super, dzieki za wyczerpujaca wypowiedz!!! A czy masz jakies informacje na temat niezawodnosci tej skrzyni - w sensie zespolu? Jesli sama skrzynia mechanicznie, sprzeglo, dwumas sa takie same jak w manualu to mozna sie spodziewac ze cala skrzynia mechanicznie jest w miare niezawodna (pomijajac wieszanie sie wsteka i 5 i akcje serwisowe z tym zwiazane w manualu). A jak sprawa z hydraulika i elektronika co tym steruje? Patrzac na allegro nie ma duzo czesci zamiennych do SMG a jesli sa to glownie do M3 (np uzywana skrzynia za 11500PLN co mnie az ciarki przeszly). Podejrzewam ze skrzynia poprzez zastosowanie w M3 jest odporna na brutalne traktowanie ale nie chcialbym sie na mine wsadzic kupujac taki wynalazek e46 330i. Z gory dzieki za odpowiedz i pozdrawiam.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jeżeli chodzi o hydraulikę to ciężko powiedzieć, chociaż generalnie nie słyszałem wielu narzekań. użytkownicy SMG utrzymują, że jest nawet bardziej bezawaryjne od manuala - bo sprzęgło zużywa się wolniej, SMG się nie myli - nie niszczą się np. synchronizatory od nieumiejętnej zmiany biegów.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam M3 w SMG i 320d w automacie.

To zupełnie inne skrzynie.

SMG to normalna, powiedzmy " manualna skrzynia" tylko z pewnymi urozmaiceniami.

Nie ma pedału sprzęgła. Sprzęgłem steruje komputer skrzyni biegów. Na sygnał z lewarka, komputer uruchamia siłownik hydrauliczny, który " wciska " sprzegło, inny siłownik przesuwa wodzik i tym samym zmienia bieg na wyższy bądź niższy. Lewarek skrzyni to nic innego jak "elektryczny joystick". Nie jest on połączony mechanicznie ze skrzynią biegów. Biegi zmienia się tak jak w autach rajdowych. Popychając do przodu lub do tyłu. Jest też położenie "luz" na boki jak w aucie normalnym i położenie " bieg wsteczny ". Skrzynia sterowana jest za pomocą oddzielnego kompa i paru hydraulicznych siłowników. Siłowniki napędzane są oddzielną pompą. Skrzynia SMG by BMW jest najszybsza. Zmiana biegów zajmuje jej 60 msec. Oczywiście jeśli włączymy najszybszy program. Na najwolniejszym zmiana biegów będzie tak wolna jakby za kierownicą siedział straszy gość. Na ręcznym sterowaniu biegów nie wrzuca sama biegów w górę, ale w dół zrzuci.

 

Nie prawdą jest, że nie trzeba trzymać na hamulcu!

Trzeba!

Jeśli nie trzymasz nogi na hamulcu np. na skrzyżowaniu SMG sama zrzuci skrzynię na " LUZ". Na " LUZ " zrzuci też jak otworzysz drzwi, czy maskę.

Auto rusza po dodaniu gazu, a nie tak jak automat, po puszczeniu hamulca.

SMG można jeździć też w programie " AUTO". Zmienia wówczas biegi w górę i w dół sama, jak szybko to zależy od programu.

W stosunku do skrzynie manualnej w SMG nie ma zjawiska ślizgania się sprzęgła tak jak w automacie. Wrzuca bieg i wszytko. Silnik nie kręci obrotów, a auto stoi.

SMG to " inteligentna " skrzynia. Szybko się uczy stylu jazdy kierowcy. Można mieć ustawiony ślimazarny tryb przełączania biegów. Jeśli podczas jazdy przyciśniemy gwałtownie pedał gazu kilka razy w krótkim czasie komp zmieni tryb zmiany biegów na szybszy jakbyśmy jeździli sportowo. Jeśli uspokoimy jazdę to przejdzie w tryb wolniejszy.

Najfajniesza zabawa jest z łopatkami przy kierownicy. To dopiero zabawa. Szkoda tylko, że kręcą się z kierą. Lepiej byłoby chyba, żeby stały w miejscu.

 

SMG to zajefajny wynalazek.

Komu w drogę, temu Neste.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisz do kolegi Chabera on ma 330i SMG.

 

Nie tylko on choć to bardzo rzadkie rodzynki :8) Użytkuje swoje 330ci SMG od roku :8)

 

w trybie S dochodzisz z obrotami do rev limitera i nic, wyższy bieg sam nie wskoczy.

 

 

Piszesz o jakimś konkretnym modelu M3 ? Bo na pewno nie o SMG i/ci . Nawet w trybie sport bieg pod oporem zmieni ci komp ale to się stanie na samym końcu więc panujesz absolutnie nad wszystkim. Jaki jest automat w SMG ? Można go porównać do automatu w 330ci choć jest trochę szybszy.

 

Czym jest samo SMG ? Wyobraź sobie że masz w samochodzie skrzynie manualną którą możesz zmieniać biegi w pełny zautomatyzowany sposób :8) Jaki z tego wynik ? Taki że jest szybsze od manuala :8) Bo to ta sama skrzynia tylko w o wiele lepszej wersji a co do bezawaryjności to tak jak wyżej, SMG vs SMG M3 to jest różnica (moc silnika ma znaczenie) ale koniec końców to kawał dobrej niemieckiej roboty :twisted:

 

I tak na koniec jeszcze jedno :lol: Bo się zdziwiłem patrząc na tytuł wątku :lol: SMG tylko i wyłącznie w benzynkach :8)

Żaden diesel w e46 tego nie uświadczy :8)

http://i602.photobucket.com/albums/tt105/thunderstruck312/bmwklubforum2.gif
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.