Skocz do zawartości

komputer pokładowy - instrukcja


silver86

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

przeszukałem wiele tematów na ten temat i nie znalazłem żadnej instrukcji zamontowania komputera w wersji gdzie idą tylko trzy kabelki do zegarka w języku polskim. Jeśli ktoś już tego dokonał to proszę o opisanie tego. Znalazłem na niemieckiej stronie opis tego ale nie jestem w stanie przetłumaczyć. Wszystko jest na www.e34.de w dziale Schrauberecke => Tips und Tricks => Bordcomputer nachrüsten - byłbym bardzo wdzięczny gdyby ktoś się tym zajął.

pozdrawiam

 

Oto najciekawsza odp jaką znalazłem na forum:

Jeżeli Twoja beemka została fabrycznie wyposażona w analogowy zegarek lub elektroniczny zegarek z pomiarem zewnętrznej temperatury, istnieje możliwość wymiany ich na pełny komputer pokładowy. Podzespoły zegarka korzystają z tej samej wtyczki co komputer, okablowanie jest również w tym samym miejscu.

Auta posiadające jedynie analogowy zegarek, nie posiadają także sensora pomiaru temperatury, więc ta funkcja nie zadziała, natomiast wszystkie inne sygnały idą wprost z ECU.

 

Beemki bez check control nie posiadają także sygnału dźwiękowego, dlatego komputer nie zaalarmuje o oblodzeniu ani ograniczeniu prędkości, natomiast ostrzeżenie powinno się pokazać na wyświetlaczu.

Wszelkie inne funkcje - łącznie z kodem zapłonu (IMMO) - powinny działać.

(...)

Komputer pokładowy (OBC) od E34 zadziała nawet z E32, ale ponieważ siódemki mają większy zbiornik paliwa, pewne wskazania dotyczące spalania (jak np. przewidywania dot. dystansu) mogą być nieprawidłowe. Ramka montażowa (trzymająca zegarek, radio i pokrętła ogrzewania) rózni się nieco od modeli z OBC i zegarkiem, ponieważ slot na OBC jest głębszy niż na zegarek,przy czym głębokość OBC jest jakieś dwa razy większa niż zegarka. Dodatkowo złącze jest umieszczone nieco wyżej niż zegarek. Możliwe jest wycięcie tworzywa z tylnej części gdzie umieszczony jest zegarek, ale najlepszym wyjściem jest wymiana ramki. Dla ciekawych numery obu ramek:

 

Ramka radio/OBC 65 81 1 384 121

Ramka radio/clock 65 81 1 384 141

 

Pierwszą rzeczą jaką musisz zrobić to zdjąć zegarek. Aby to zrobić, wyciągnij radio razem z kieszenią, następnie sięgnij do środka. U góry zegarka powinieneś wyczuć malutką dźwignię, którą należy przycisnąć (w kierunku silnika). Spowoduje to wysunięcie zegarka w twoim kierunku. Całość wyciągnij palcami.

Czas na sprawdzenie czy OBC działa. Złącze jest przymocowane na tylnej ściance ramki, delikatnie zdejmij je z mocowania i odrobinę wyciągnij (powinno być tam ok 4 cm zapasu kabla). Podłącz złącze do tylnej ścianki OBC, włącz zapłon i sprawdź czy komputer ożyje.

 

Jeżeli OBC jest martwy, to następnym krokiem jest znalezienie usterki. Schemat wyprowadzeń podany jest poniżej, a więc zaczynamy od sprawdzenia miernikiem, czy mamy 12V na pinie: 6,8,9 oraz 17. Najczęściej przyczyną usterki jest brak napięcia na pinie nr 17, jeżeli Twoje auto nie ma pomocniczego przekaźnika klaksonu (auxiliary horn relay). Bez napięcia na tym pinie OBC będzie całkowicie martwy. Najprostszym rozwiązaniem jest odcięcie czerwono-szaro-żółtego kabelka, idącego do pinu 17 (ale odcięcie go jak najdalej od złącza),i zwarcie go z czerwono-żółtym (czerwonego z żółtym paskiem, bo jest również żółty z czerwonym paskiem -NIE POMYLCIE SIĘ!), który prowadzi z piniem nr 9. Możesz połączyć to poprzez 5 lub 10 amperowy bezpiecznik jeżeli chcesz, a to na wypadek gdyby czerwono-szaro-zielony kabelek się rozłączył. Jeżeli nawet, to nie powinien spowodować żadnych problemów.

 

Oto obiecany opis wyprowadzeń:

 

Zegarek cyfrowy/czujnik temperatury

---

pin4: ground

pin5: blue/red/yellow, temp sensor

pin8: + from fuse F1

pin9: + from fuse F20

pin18: white/blue, chimes

pin19: white/red, chimes

pin22: grey/red, light switch

 

 

OBC

---

pin1: fioletowy/zielony/żółty, alarm

pin10: czarny/zielony, starter

pin6: + z bezpiecznika F17

pin9: + z bezpiecznika F20 (czerwony/żółty)

pin8: + z bezpiecznika F1

pin22: szary/czerwony, przełącznik świateł

pin25: żółty/czerwony, turn signal<--nie wiem co to jest

pin3: biały/żółty, diagnostyczne

pin16: biały/fioletowy, diagnostyczne

pin14: biały/szary, instrument cluster to jest chyba coś do deski rozdzielczej

pin7: czarny/biały, instrument cluster to też

pin4: masa

pin5: niebieski/czerwony/żółty, czujnik temperatury

pin20: czarny/czerwony/żółty, coś od klimy

pin21: czarny/biały, pre-ventilation coś od klimy(?)

pin23: fiolet/biały/żółty, alarm

pin17: czerwony/szary/żółty, alarm

pin26: czarny/czerwony/żółty czujnik poziomu paliwa

pin12: brązowy/fioletowy, czujnik poziomu paliwa

pin11: biały/czarny, DME

pin24: czarny/fiolet, DME

pin19: biały/czerwony, sygnał dźwiękowy

pin18: biały/niebieski, sygnał dźwiękowy

pin15: biały/brązowy, radio

pin2: niebieski/brązowy/żółty, radio

 

 

Jeżeli OBC żyje i ma się dobrze, następnym krokiem jest właściwe umieszczenie go. Możesz albo zamienić ramkę montażową przeznaczoną specjalnie na OBC, możesz także, jak wspomniano na początku wyciąć plastik w tylnej ściance oryginalnej ramki (można to zrobić od frontu nawet bez wyciągania jej, używając odpowiedniego rozmiaru piły, lub czegoś podobnego. Po tym zabiegu OBC wejdzie gładko do środka i pokryje się razem z płaszczyzną całej konsoli.

Teraz trzeba nadać komputerkowi cechy regionalne, żeby nie jeździć po Polsce z milami i galonami na liczniku Smile. Aby to zrobić, wejdź w menu testowe OBC naciskając jednocześnie przyciski 1000 oraz 10. Na wyświetlaczu pokaże się napis TEST. Za pomocą przycisków 10 oraz 1 wpisz liczbę "11" po czym naciśnij klawisz S/R. Powinien pojawić się napis "0 LAND" - możesz zmieniać go za pomocą klawiszy 1000 i 100 oraz zapisać przyciskiem S/R. Zakres mieści się pomiędzy "0 LAND" i "9 LAND" i metodą prób i błędów powinieneś znaleźć ustawienia najlepsze dla Ciebie. W niektórych konfiguracjach wartości są podane w galonach i tego typu bzdury,dlatego weź to pod uwagę.

 

Jeżeli masz wrażenie, że OBC pokazuje niewłaściwe zużycie paliwa, możesz skalibrować go. Zatankuj do pełna, zresetuj licznik kilometrów dziennych oraz jedno ze wskazań przeciętnego zużycia paliwa na OBC. Wyjedź bak niemal do oparów i uzupełnij znowu do pełna (Matko Boska, trochę to będzie kosztowało, albo czasu, albo pieniędzy Smile. Ilość benzyny, jaką trzeba uzupełnić to pełnego baku jest ilością potrzebną do przejechania dystansu na liczniku kilometrów dziennych. Z tego przelicz obecne zużycie paliwa i porównaj z tym, co mówi OBC. Jeżeli te wartości różnią się, musisz skalibrować zużycie poprzez ponowne wprowadzenie danych.

 

Wskazania zużycia paliwa jest zablokowaną funkcją komputera pokładowego, jeżeli więc chcemy się tam dostać, musimy odblokować OBC. Naciskasz jednocześnie 1000 i 10, a na wyświetlaczu pojawia się TEST. Za pomocą 10 i 1 wpisujesz liczbę 19, następnie wciskasz klawisz S/R. Wpisujesz bieżącą datę, naciskasz S/R i komputer powinien być odblokowany. Aby dostać się do znacznika zużycia paliwa, musisz jeszcze raz nacisnąć 1000 i 10 aż znowu pojawi się napis TEST. Za pomocą 10 i 1 wpisujesz liczbę 20 (Uważaj, żeby nie wpisać 21 - to resetuje OBC!!), następnie wciskasz znany już klawisz S/R. Teraz wyswietlacz powinien pokazywać coś jakby 1000 CORR, to jest twój obecny wskaźnik. Nowe wskazanie wyliczasz według wzoru:

 

Nowy_wskaźnik=obecny_wskaźnik*aktualne_zużycie/zużycie_wg_OBC

 

Wpisz nową wartość używając klawiszy 1000/100/10/1 i naciśnij S/R. Jeśli chcesz z powrotem zablokować OBC, wykonaj jeszcze raz kroki potrzebne do wpisania funkcji "19" i naciśnij klawisz C/F by zachować zmiany.

 

Tłumaczenie J.Jarosz (źródło www.bmwe34.net)

 

Więc w przypadku gdy ktoś ma 3 kabelki tak jak ja to miałby dużo roboty z tym, ale wystarczy mieć czujnik temp i już o połowę lżej. Zastanawiam sie więc gdybym założył czujnik temp to będą dwa dodatkowe kable, ale wciąż brakować mi będzie kolejnych dwóch

 

 

Zegarek cyfrowy/czujnik temperatury

---

pin4: ground

pin5: blue/red/yellow, temp sensor

pin8: + from fuse F1

pin9: + from fuse F20

pin18: white/blue, chimes

pin19: white/red, chimes

pin22: grey/red, light switch

 

proszę o pomoc osób, które się na tym znają - które kabelki z rozpiski wyżej idą z czujnika? i jakie jeszcze będę musiał znaleźć?

z góry dzięki za zainteresowanie.

pozdrawiam

http://images33.fotosik.pl/376/633352ed1b63d463.jpg
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mnie interesuje, ale nie wiem czy dam rade sam zmienic z małego 6 przyciskowego na "duzy"...

Mysle, ze mozesz dac rade.

Z opisu wynika, ze masz taki sam samochod, jaki mialem kiedys. Masz gong i czujnik temperatury zewnetrznej. Nawet rocznik ten sam.

Po pierwsze, sprawdz, czy masz duza wiazke. Wyciagnij modul zegarko-termometru (ciezko to nazwac nawet malym komputerem) i zajrzyj, ilez tam przewodow jest. Ja nie liczylem, po prostu ocenilem, ze chyba jest gruba, ale pewnosci nie mialem... Modul wyciaga sie po wyjeciu radia, a czasami i ramki, wymacaniu dzwigienki po lewej stronie modulu, popchnieciu dzwigienki do gory i pociagnieciu do siebie. Zegarek powinien wtedy ladnie wyjechac. Zajrzyj wtedy do wneki i zobacz, jak tam z przewodami.

Nastepnie po zdobyciu BC4 otworzylem modul komputera i zwarlem lutujac przewod dwa styki zlacza, oczywiscie po stronie druku. Wycialem tez prostokatny otwor na wtyczke kodowa i wlutowalem piny do tejze na plytce drukowanej. Numerow pinow nie pamietam teraz, ale moge do tego dojsc na zadanie. Numeru katalogowego wtyczki kodowej tez nie pomne, ale jak wyzej...

Po tych zabiegach czas bylo sprawdzic, czy wsio bedzie dzialac i czy warto sie bawic dalej. Odginajac plastikowe zatrzaski wyciagnalem zlacze z wneki modulu komputra i podlaczylem do zmodyfikowanego BC4. UUra!

Zadzialalo! Kompka wepchnalem do wneki, oczywiscie sterczal ponuro, bo wneka go nie miescila, ale nic to. Udalem sie na probna przejazdzke i geba mi sie usmiechnela. Wszystko piknie zadzialalo!

Teraz dopiero zaczely sie prawdziwe schody. Trzeba bylo wypruc ramke, a do tego potrzeba rozebrac pol kokpitu, nawet tunel. Gdy ramke mialem juz w lapce, chwycilem pilke i obciachalem tyl wneki. Dopasilem BC4 i zlozylem dziadostwo spowrotem do kupy.

Sprawdzilem zyzycie paliwa i okazalo sie, ze nic nie trzeba bylo modyfikowac, chociaz istnieje mozliwosc wprowadzenia korekt.

Powyzsze zabawy robilem jeszcze w poprzednim tysiacleciu i samochod tak zmodyfikowany jezdzi do dzisiejszego dnia.

Pozdrawiam, ///M5

http://i228.photobucket.com/albums/ee124/areckim5/bmw_2000_m5_05.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam pytanie czy moge zamontować pełny OBC do e34 520i z 1991 roku.i czy bede miał wszystkie funkcje a jesli wszystkie to napiszcie prosze co to za funkcje ma ten komputer

TO jest moje trzecie e34 ale zawsze trafia mi sie analogowy zegar

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pierwsze co musisz zrobić to wymontować analogowy zegar i zobaczyć ile kabelków masz poprowadzonych do wtyczki. Jeśli trzy - tak jak w moim wypadku to długa droga przed Tobą...
http://images33.fotosik.pl/376/633352ed1b63d463.jpg
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bedzie dzialac, sam tez zakladalem OBC z E32 do 520i, tylko trzeba zmodyfikowac komputer instalujac wtyczke kodowa i podac wlasciwie zasilanie (mostek pomiedzy pinami zasilania na zlaczu). Wszystko jest wyzej opisane.

Jeszcze jedno - musisz zainstalowac czujnik temperatury zewnetrznej, jezeli chcesz, zeby dzialala ta funkcja.

I to wszystko zakladajac, ze rzeczywiscie masz pelna wiazke.

Pozdrawiam, ///M5

http://i228.photobucket.com/albums/ee124/areckim5/bmw_2000_m5_05.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Włożyłem komp. od rozbitego e23 i nic nawet sie nie podswietlil wyswietlacz i op przekreceniu kluczyka tesz nie nawet ppp nie bylo

W czym problem nie mam gwarancji ze tamten boc byl dobry bo to z rozbitka ze szrotu włozyłem na prube przed kupnem

O CO CHODZI?????

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poczytaj wyzej, brak zasilania. Trzeba zewrzec dwa opisane juz w tym watku przewody, badz rozebrac komputer i zmostkowac piny zlacza pporzez wlutowanie przewodu. I tak musisz zainstalowac wtyczke kodowa, wiec rozbiorka komputera Cie nie ominie.

Pozdrawiam, ///M5

http://i228.photobucket.com/albums/ee124/areckim5/bmw_2000_m5_05.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

cino9 musisz zrobić to:

 

Jeżeli OBC jest martwy, to następnym krokiem jest znalezienie usterki. Schemat wyprowadzeń podany jest poniżej, a więc zaczynamy od sprawdzenia miernikiem, czy mamy 12V na pinie: 6,8,9 oraz 17. Najczęściej przyczyną usterki jest brak napięcia na pinie nr 17, jeżeli Twoje auto nie ma pomocniczego przekaźnika klaksonu (auxiliary horn relay). Bez napięcia na tym pinie OBC będzie całkowicie martwy. Najprostszym rozwiązaniem jest odcięcie czerwono-szaro-żółtego kabelka, idącego do pinu 17 (ale odcięcie go jak najdalej od złącza),i zwarcie go z czerwono-żółtym (czerwonego z żółtym paskiem, bo jest również żółty z czerwonym paskiem -NIE POMYLCIE SIĘ!), który prowadzi z piniem nr 9. Możesz połączyć to poprzez 5 lub 10 amperowy bezpiecznik jeżeli chcesz, a to na wypadek gdyby czerwono-szaro-zielony kabelek się rozłączył. Jeżeli nawet, to nie powinien spowodować żadnych problemów.

 

Przeważnie nie ma napięcia w 17, myślę ze sobie poradzisz :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wtyczka kodowa jest to maly, zielony modul w formie wtyczki, zawierajacy pamiec EEPROM, w ktorej zapisane sa specyficzne informacje potrzebne komputerowi do obrobki danych otrzymanych z ukladow sterujacych samochodu.

Jezeli nie masz podstawowych umiejetnosci elektronicznych, to lepiej sie za to nie bierz. Czeka Ciebie usuniecie lutowia z otworow plytki montazowej komputera i staranne wlutowanie 16-tu pinow w dwoch rzedach. Moze to zrobic w miare doswiadczony elektronik-majsterkowicz.

No chyba, ze zdobedziesz komputer wyposazony juz w te zlacze.

Pozdrawiam, ///M5

http://i228.photobucket.com/albums/ee124/areckim5/bmw_2000_m5_05.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

MAM NOWY NABYTEK E34 525 Z PEŁNYM OBC PO PRZYCISNIECIU "ZEIT" JEST TYLKO STOPER ALE JÓŻ DWA RAZY ZDAZYŁO SIE ZE WYSKOCZYŁY DWA CZASY. RAZ JEDEN USTAWIŁEM NA PRÓBE I ZAŚWIECIŁA SIE DIODA OBOK PRZYCISKU "ZEIT" PO WYJECIU KLUCZYKA I PONOWNYM WŁOŻENIU DIODA ZGASŁA. I TERAZ ZA KOŻDYM RAZEM JAK WCISKAM "ZEIT" JEST STOPER.

NAPISZCIE MI CZY MOGE MIEĆ WEBASTO??? A NAWET JAK NIE MAM TO CHOC PRZEWIETRZANIE WNETRZA???

DLACZEGO TYLKO STOPER MI SIE ZASWIECA???

aHA ROBIŁEM RESET OBC I NIC TO NIE POMOGŁO

prosze o odpowiedź

 

 

MOD EDIT:

Ostrzeżenie - za notoryczne nieprzestrzeganie regulaminu w kwestii używania wielkich liter i pogrubionej czcionki.

Proszę przeczytać ten regulamin wreszcie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.