Skocz do zawartości

Ile wytrzyma automat w 530d z lawetą ?


pemnovak

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

proszę o podzielenie się doświadczeniem z ciągnięciem lawety E39 530d ze skrzynią automatyczną.

Czy komuś taka skrzynia padła od lawety , czy chłodnica oleju jest montowana standardowo czy może się zdarzyć że jej nie ma (tak kiedyś było w Chryslerach Voyagerach). Celuję w to auto, i chcę je mieć w automacie, ale raz w miesiącu jadę po auto ok. 2400 km , więc wolałbym mieć świadomość na co tą skrzynię stać.

Pozdrawiam

Przemek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

miałem okazję prowadzić takie auto z laweta [swoja mam w manuału] normalnie automat rewelacja . super, sam myśli co i jaki bieg .polecam! no ale w to auto kuzyniak wrzucił 3500klocka w naprawę skrzyni ponieważ ktoś nie wymieniał oleju. ale teraz jest bajer.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam,skoro samochod jest przystosowany do ciągnięcia przyczepy to nie powinny być problemy z automatem ja myślę że bardziej narażone jest tylne zawieszenie a na stromych podjazdach np.w bawarii kożystaj z manuala na 2 biegu podjedziesz pod każdą górę ja przy okazji mam pytanie jak jedziesz z lawetą 2 tony to jaką masz kategorie prawka
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Tylne zawieszenie z lawetą nie dostaje nic, nie wiem skąd pomysł, że może dostawać. Jak ktoś jest jełopem i nie potrafi dobrze ustawić auta, tak żeby nacisk na hak był minimalny to może faktycznie zakatuje sprężyny.

 

Ja miałem 530d i ciągnąłem lawetę i super. Wymieniaj olej w skrzyni co 50 tys km. i będzie malina. Pamiętaj, że w manualu masz sprzęgło które dostaje po dupie konkretnie przy dużym obciążeniu, a automat ma konwerter, który niweluje te przeciążenia i jak będziesz dbał o skrzynię to automat wytrzyma swoje a nie będziesz co chwilę wymieniał sprzęgła jak w manualu.

 

Kategorię musi mieć B+E lub C+E, innej opcji nie ma.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

czyli się jednak da,

mam B+E , z przepisami jest tak jeżeli zestaw poniżej 3,5t DMC to tylko B,

a poza tym tak naprawdę jedziesz zgodnie z przepisami tylko na terenie Niemiec, bo w Polsce jest jeszcze przepisik że auto ( które nie ma ramy , czytaj inne niż auto terenowe lub specjalne) musi mieć DMC wieksze niż 1,33 DMC lawety.

A realia są takie że rok temu ciągnałem 320-tką ( wbite 1600kg uciągu) lekką lawetę z Volvo V40, po drodze policja niemiecka i celnicy na wadze w Jędzychowicach dziwnie się patrzyli, teraz wiem że byli zaskoczeni. Ale człowiek był głupi.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
w Polsce jest jeszcze przepisik że auto ( które nie ma ramy , czytaj inne niż auto terenowe lub specjalne) musi mieć DMC wieksze niż 1,33 DMC lawety.

 

Dziwny ten przepis podałeś. Z tego co ja znam przepisy, masa lawety z autem jakie ciągniesz nie może przekroczyć masy samochodu ciągnącego. Nie ważne czy masz w dowodzie na haku 2 tony czy 2,5 tony, jeżeli auto, którym ciągniesz lawetę wraz z ludźmi jacy w nim siedzą jest lżejsze od tego co ciągniesz wtedy łamiesz polskie przepisy, policja Cię może zabrać na ważenie i po ptokach. Dlatego niestety w Polsce ciągnąc 530d inną 530d musisz złamać ten przepis bo laweta waży co najmniej pół tony. :) Jest to idiotyczny przepis bo np. VW Touareg ma na haku 3500 kg a i tak nie może ciągnąć drugiego Touarega na lawecie mimo, że wg dowodu i np. niemieckich przepisów może.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wg polskich przepisów: DMC pojazdu ciągnącego powinna wynosić co najmniej 1,33 DMC przyczepy.

Bmw 530d ma DMC 2320kg i 2000kg uciągu na haku, dzieląc 2320/1,33 otrzymujemy 1744 kg i z taką

DMC przyczepy można się poruszać, wg naszych przepisów nie możesz 530d ciągnąć nawet pustej przyczepy

o DMC 2000 lub 2500 kg. Całe szczęście , że nasze miśki nie znają tych przepisów lub nie chcą ich egzekwować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
A możesz odnaleźć ten przepis? Bo ja pierwsze słyszę o czymś takim i nigdy żaden policjant, który mnie zatrzymywał nie powoływał się na taki przepis, za to na ten, o którym pisałem często i wiem gdzie on jest w kodeksie.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Coś mi się wydaje, że z kat.B możesz ciągnąć przyczepę lekką czyli do 750 kg.

 

P.S. Jakby coś to będę sprzedawał swoją ;) - zakładam szkołę nauki jazdy, kupuje 2 auta i 3-go nie będę potrzebował, skrzynia po remoncie kapitalnym w ubiegłym roku, serwisowana, olej zmieniany.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie wiem gdzie jest ten przepis, ale parę lat temu u mnie z policji wziąłem urywek artykułu pt. Ograniczenia w ciągnięciu przyczep i tam podane są różne przykłady, natomiast nie ma podstawy prawnej. A tutaj znalazłem podstawę prawną--- w dziale hamulce; http://www.zeglarstwo.sail-ho.pl/przyczepa/wozek.htm
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7. W przyczepie o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 t, przeznaczonej do ciągnięcia przez pojazd, którego dopuszczalna masa całkowita wynosi nie mniej niż 1,33 dopuszczalnej masy całkowitej przyczepy, dopuszcza się hamulec roboczy typu bezwładnościowego (najazdowy), działający co najmniej na koła jednej osi; dotyczy to również przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 5 t, zarejestrowanej po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 1968 r.; nie dotyczy to naczepy.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Na razie przeglądam przepisy, bo to rozporządzenie zostało zastąpione przez "ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia". Po drugie to co podałeś odnosi się do tych mas jak by od strony hamulca i nie wiadomo czy można to interpretować tak jak to podajesz. Na spokojnie poczytam te przepisy i to nowe rozporządzenie i dam znać co wyczytałem. :)

 

No to daję znać. Przepis się nie zmienił, ale wg mnie nie wynika z niego nic związanego z tym, że auto z DMC mniejszym niż 1,33 DMC przyczepy nie może takiej przyczepy ciągnąć.

 

Przepis brzmi:

"W przyczepie o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, przeznaczonej do ciągnięcia przez pojazd, którego dopuszczalna masa całkowita wynosi nie mniej niż 1,33 dopuszczalnej masy całkowitej przyczepy, dopuszcza się hamulec roboczy typu bezwładnościowego (najazdowy), działający co najmniej na koła jednej osi"

 

Mowa tutaj o przyczepie spełniającej dany warunek. Nigdzie nie jest opisana sytuacja gdy przyczepa nie jest przeznaczona do ciągnięcia przez pojazd cięższy od niej o 1/3. Tu jest opisane jaki hamulec się dopuszcza do danej przyczepy i tyle. Ja to tak widzę, może się mylę. Załóżmy, że nasz zestaw nie spełnia tego warunku. W jaki sposób policjant argumentuje nam sprawę??? Na jakiej podstawie stwierdzi, że laweta, którą ciągniemy jest przeznaczona do ciągnięcia przez pojazd spełniający ten warunek 1/3, skoro nigdzie w przepisach nie ma o nim słowa.

 

Przepisy dotyczące mas są jasne i brzmią:

 

4) dopuszczalna masa całkowita ciągniętej przez pojazd samochodowy przyczepy z hamulcem nie może przekroczyć:

a) wartości znamionowej urządzenia sprzęgającego,

b) dopuszczalnej masy całkowitej tego pojazdu,

c) maksymalnej masy ciągniętej określonej dla tego pojazdu przez producenta,

d) 3500 kg

Edytowane przez mmw
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przesyłam wyjaśnienia tego przepisu ( 1,33 DMC ) na podstawie artykułu, który dostałem od policji Piotrkowie tryb.

http://img838.imageshack.us/img838/2249/ccf2010111000000.jpg

 

Uploaded with Imagehttp://img577.imageshack.us/img577/9048/ccf2010111000001.jpg

 

Uploaded with ImageShack.usShack.us

Kolego mmw , zwróć uwagę na to, że Ty w swoich wyjaśnieniach mylisz takie pojęcia jak : masa własna, masa rzeczywista i wreszcie DMC pojazdu, które jest wpisane w dowodzie rej. w pozycji F2, do tego aby stwierdzić : czy dany pojazd może ciągnąć taką przyczepę? wystarczą dwa dowody rejestracyjne i tabliczka mnożenia.pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Ja nic nie mylę. Zapewniam Cię, że rozróżniam te wszystkie masy, zresztą nie wiem skąd wniosek, że mylę to.

 

Zwróć uwagę na to, że skoro wg tych przepisów o hamulcach DMC samochodu nie może być lżejsze niż 1,33 DMC przyczepy to po co w ogóle są te dwa zapisy?

 

4) dopuszczalna masa całkowita ciągniętej przez pojazd samochodowy przyczepy z hamulcem nie może przekroczyć:

b) dopuszczalnej masy całkowitej tego pojazdu,

d) 3500 kg

 

Skoro przy aucie osobowym w kwestii hamulców są dwa warunki: 1,5 masy przyczepy i 1,33 masy przyczepy to po co w ogóle te zapisy powyższe. Po co też zapis o 3500kg skoro żadne auto osobowe nie może mieć DMC większe niż 3500kg a co za tym idzie nie mogłoby ciągnąć cięższej przyczepy niż 2632 kg.

Wg mnie ten zapis o hamulcach jest zupełnie niejednoznaczny i wcale nie określa, że DMC pojazdu musi być większe niż 1,33 DMC przyczepy, bo jak się go czyta to w zasadzie traktowany jest problem od tyłu.

 

Co do mas rzeczywistych, bo do tego się odnosiłeś pewnie pisząc że ja coś mylę, to w Kodeksie drogowym jest wyraźny zapis mówiący, że masa rzeczywista przyczepy nie może przekraczać masy rzeczywistej pojazdu ciągnącego i nie ma to związku z DMC, które mogą być spełnione. Policja bardzo często podczas kontroli prosi o dowód rejestracyjny auta wiezionego na lawecie i patrzy jaka jest jego masa własna i dodając do niej masę lawety porównuje tę sumę z masą własną pojazdu (+ kierowca) którym tę lawetę się ciągnie. To jest wymysł typowo polski bo w Niemczech takiego przepisu nie ma, zresztą jak by był to VW Touareg nie miał by na haku 3500 kg bo nie ma ramy tylko nadwozie samonośne.

 

Zresztą cała nasza dyskusja jest wynikiem tego, że w Polsce jak zwykle tworzone są niejasne i niespójne przepisy. Tak samo jak np. z autami ciężarowymi itd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przepis z kodeksu drogowego brzmi tak:

Rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez:

 

1/ samochód osobowy, samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3.5 tony lub autobus – nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego;

a Ty cytujesz taki przepis:

 

4) dopuszczalna masa całkowita ciągniętej przez pojazd samochodowy przyczepy z hamulcem nie może przekroczyć:

b) dopuszczalnej masy całkowitej tego pojazdu,

d) 3500 kg

dlatego napisałem, że coś jest nie tak.pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.