Skocz do zawartości

[e39] [530d] webasto z/c zasada działania


MooNTER

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

dziś wyciągnąłem z autka (1998r. czyli analog) piecyk (w celu demontażu trzeba zdjąć osłony podwozia pod kierowcą, częściowo odkręcić osłonę nadkola - łącznie kilka śrubek na kluczyk 8 i 10 i kołeczki plastikowe - te z trzpieniem w środku. Samo webasto mocowane jest dwoma śrubami od spodu. Po ich odkręceniu musimy wycisnąć webasto w stronę środka samochodu - mocowane na wcisk).

INPA wcześniej pokazywała błąd pompki wody więc od niej zacząłem. Sprawdziłem - miała oporność ok. 10kOhm - wydawało się dużo, podpiąłem ją do zasilania - nie ruszyła. Niestety jest to element nierozbieralny więc czeka mnie zamówienie nowej pompki.

Pytanie brzmi: jak jeszcze mogę przetestować webasto (palnik itp.), jak podaję zasilanie w kostce 2-pinowej to załącza się dmuchawa (tyle że wydmuchuje coś jakby zimne spaliny rurką taką jak do wody(to nie są spaliny bo paliwa mu nie dostarczam) - z webasto wychodziły dwie rurki do obiegu ogrzewania oraz trzecia ucięta nad piecykiem - nie wiem do czego? - co to może być?)

Gdzie można poczytać o zasadzie działania tego webasto (gdzieś kiedyś znalazłem a teraz nie mogę się doszukać)?

Czy to webasto ma wbudowaną pompę paliwa czy to jest to coś przymocowane do podwozia, jakieś 50cm od webasto w stronę tyłu auta? Pytam bo nie wiem czy do testowania wystarczy zanurzyć wężyk, czy też muszę zdemontować pompkę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Po kolei:

Te wystający gumowy wąż, co jest jakby ucięty, to dolot powietrza.

Pompka paliwa jest jakieś 40cm od webasto, pod podłogą, paliwo ciągnie osobnym króćcem z prawej komory baku.

Po podłączeniu zasilania na pin odpowiedzialny za stary, następuje test, jeśli coś jest nie sprawne, piec nie ruszy.

Procedura uruchamiania wygląda mniej wiecej tak:

-ok 30s przedmuchiwania pieca, włącza się pompa wody

-wentylator staje, pompa paliwa zaczyna pracować (słychać cykanie), świeca żarowa grzeje

-pompa paliwa zaczyna coraz szybciej podawać paliwo, wentylator sie rozkręca,

-po osiągnięciu pełnej mocy wentylatora świeca się wyłącza, i działa jako czujnik płomienia, webasto chodzi pełną mocą.

-po wyłączeniu wentylator i pompa paliwa staje, płomień się wygasza. wentylator ok 1,5min chłodzi piec, i całość się wyłącza.

-jeśli płomień zgaśnie, webasto 3 razy zacznie procedurę startu od nowa, jeśli nadal nie będzie grzało, zablokuje się.

W sumie myślę że ten artykuł wyjaśni ci wszystkie wątpliwości :wink:

http://ogrzewaniepostojowe.net.pl/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

INPA wcześniej pokazywała błąd pompki wody więc od niej zacząłem. Sprawdziłem - miała oporność ok. 10kOhm - wydawało się dużo, podpiąłem ją do zasilania - nie ruszyła. Niestety jest to element nierozbieralny więc czeka mnie zamówienie nowej pompki.

Pytanie brzmi: jak jeszcze mogę przetestować webasto (palnik )

 

Pompke możesz założyć od Audi. Jest tańsza o prawie 100. Różni sie tylko katami wyprowadzenia kroccow co w niczym nie przeszkadza oraz wtyczka która lutujesz z kabelkiem od starej pompki.

Palnik sprawdzisz miernikiem. Opornosc 3-6 ohm jak sprawny

http://www.auto-scanners.com/PIC/bmw-icom-a2-b-c-792L_1.jpg
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po kolei:

Te wystający gumowy wąż, co jest jakby ucięty, to dolot powietrza.

 

No właśnie - teraz tak: podłączam zasilanie pod kostkę 2-pinową (X2 - oznaczenia z pierwszego pdf'a z tej strony: http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic455025.html) - załącza się wentylator ale dmucha w stronę wlotu powietrza, a wciąga powietrze rurą wydechową...

Odwrotna polaryzacja w ogóle nie załącza wentylatora. Jeżeli Podłączę zasilanie bezpośrednio pod wentylator (kostka X4) to jest ok - wciąga powietrze wlotem i wydmuchuje rurą wydechową. Będzie tak dlatego że nie mam w tej chwili podłączonej pompy wodnej czy padnięta jest dodatkowo elektronika?

 

Pompka paliwa jest jakieś 40cm od webasto, pod podłogą, paliwo ciągnie osobnym króćcem z prawej komory baku.

 

czyli wymontuję też ją, włożę do butelki z ropą. W pompie obiegowej chcę zrobić mały obieg - zmostkować ją dwustronnie lub obydwa końce wmontować w butelkę z płynem chłodniczym - żeby zrobić jej mały obieg bez wkładania do auta.

Pytanie jeszcze - żeby odpaliło muszę jej podać zasilanie plus dodatkowo +12V na pin 3 - bo czujnik temperatury zewnętrznej na pinie 3 zwiera do +12V a nie do masy?

Dzięki za pomoc

Edytowane przez MooNTER
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pompke możesz założyć od Audi. Jest tańsza o prawie 100. Różni sie tylko katami wyprowadzenia kroccow co w niczym nie przeszkadza oraz wtyczka która lutujesz z kabelkiem od starej pompki.

Palnik sprawdzisz miernikiem. Opornosc 3-6 ohm jak sprawny

 

no właśnie, koniecznie od Audi czy może być dowolna z daną średnicą? Chodzi mi o to czy elektronika nie stwierdzi usterki pompy jeśli np. oryginalna ma 20ohm a jakaś inna będzie miała np. 40ohm (wartości przykładowe)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pompka ma dokładnie te same parametry jak i średnicę. Zadzwon do tego gościa 720151515. Kupowałem tydzień temu taka pompke i działa jak trzeba
http://www.auto-scanners.com/PIC/bmw-icom-a2-b-c-792L_1.jpg
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pompka ma dokładnie te same parametry jak i średnicę. Zadzwon do tego gościa 720151515. Kupowałem tydzień temu taka pompke i działa jak trzeba

dzięki, zadzwonię po nowym roku bo już nie będę ludziom głowy zawracał przed balangą ;)

ile kosztowała cię ta pompka?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Ale podłączenie zasilania pod kostkę X2 nic nie powinno wzbudzać :shock:

Dopiero podanie sygnału na kostkę X1powoduje start.

To że dmuchawa chodzi w inną stronę, hmmm... jeśli podłączenie odwrotnie nic nie daje, to mogła paść elektronika.

Dobrze było by znaleźć kogoś z thermo testem, to sprawdził być czy sterownik jest okej, czy coś jest uwalone.

Pompkę od paliwa możesz wyjąc, ale pamiętaj że jeśli potem wsadzisz ją do auta, to trzeba będzie przepompować paliwo, bo jak się zapowietrzy to webasto będzie startowało i nie wystartuje, nie dostanie paliwa. A potem 3x nieudany start i się blokuje.

Co do pompki cieczy, weź pod uwagę że ona sama nie pociagnie wody, musi być zalana, dopiero wtedy pompuje.

Sprawdź sobie, czy start następuje po podaniu +12V, bo spotkałem się ze sterownikiem, który rusza po zmasowaniu pinu z kostki X1

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale podłączenie zasilania pod kostkę X2 nic nie powinno wzbudzać :shock:

Dopiero podanie sygnału na kostkę X1powoduje start.

To że dmuchawa chodzi w inną stronę, hmmm... jeśli podłączenie odwrotnie nic nie daje, to mogła paść elektronika.

Dobrze było by znaleźć kogoś z thermo testem, to sprawdził być czy sterownik jest okej, czy coś jest uwalone.

Pompkę od paliwa możesz wyjąc, ale pamiętaj że jeśli potem wsadzisz ją do auta, to trzeba będzie przepompować paliwo, bo jak się zapowietrzy to webasto będzie startowało i nie wystartuje, nie dostanie paliwa. A potem 3x nieudany start i się blokuje.

Co do pompki cieczy, weź pod uwagę że ona sama nie pociagnie wody, musi być zalana, dopiero wtedy pompuje.

Sprawdź sobie, czy start następuje po podaniu +12V, bo spotkałem się ze sterownikiem, który rusza po zmasowaniu pinu z kostki X1

 

w takim razie nie wiem, podaję na X2 +12V i masę i startuje dmuchawa, tak myślałem że powinno wystartować jedynie jak dostanie sygnał z czujnika temperatury - chyba że ten czujnik zwiera się przy temperaturze >5 czy iluśtam stopni - wtedy poniżej 5st. będzie rozwarty, czyli tak samo jak przy odłączonym przewodzie.

W swojej wiosce (Kąty Wrocławskie) mam serwis webasto, byłem tam kiedyś ale stwierdził że w bmw nic nie zrobi bo nie ma softu do bmw, wydaje mi się że ten serwis potrafi założyć nowe webasto analogowe, a z serwisem czegokolwiek innego niż zakłada mają problemy. Ale spróbuję podjechać do nich z wymontowanym piecykiem - może jak nie zobaczy że przyczepili do tego kawał blachy ze znaczkiem BMW to nagle dostanie olśnienia i stwierdzi że na Z/C to on się zna ;)

Jak nie to chyba przed zamówieniem pompki podjadę z piecykiem do innego serwisu webasto, bo jak się okaże że oprócz pompy wody muszę zregenerować elektronikę, komorę, palnik czy cośtam jeszcze to może się to okazać nieopłacalne...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Czujnik który załącza webasto zwiera poniżej 5 st, ale żeby webasto ruszyło (jako dogrzewacz silnika, nie ogrzewanie postojowe) potrzeba też +12V po alternatorze, w sensie że webasto się uruchomi dopiero jak odpalisz silnik i będzie ładowanie. Inaczej nie powinno sie odzywać wcale.

W dodatnich temperaturach czujnik przerywa obwód i webasto nie dogrzewa.

Czyli + z alternatora, potem na czujnik, i z czujnika na kostkę X1 na pin albo 3, albo 1, nie pamiętam dokładnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czujnik który załącza webasto zwiera poniżej 5 st, ale żeby webasto ruszyło (jako dogrzewacz silnika, nie ogrzewanie postojowe) potrzeba też +12V po alternatorze, w sensie że webasto się uruchomi dopiero jak odpalisz silnik i będzie ładowanie. Inaczej nie powinno sie odzywać wcale.

W dodatnich temperaturach czujnik przerywa obwód i webasto nie dogrzewa.

Czyli + z alternatora, potem na czujnik, i z czujnika na kostkę X1 na pin albo 3, albo 1, nie pamiętam dokładnie.

 

No dobra, ale ja już piecyk mam wyciągnięty. podaję +12v i masę na kostkę X2 (zgaduję że normalnie jest tam napięcie właśnie z alternatora) i od razu rusza mi dmuchawa (tyle że w drugą stronę) - bez podawania czegokolwiek na kostkę X1. Dzieje się tak przy przerwie w obwodzie pompy obiegowej. Przy zwarciu w obwodzie pompy obiegowej dmuchawa nie rusza. Nie wiem czy przy sprawnej pompie ruszyłaby w dobrą stronę czy jeszcze elektronika jest do regeneracji.

Przy podaniu zasilania na samą dmuchawę (kostka X4) dmucha w dobrą stronę (po zmianie polaryzacji nie dmucha wcale)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pompki wody używki chodzą na allegro po 50zł jak chcesz oszczędzić. Szukasz pod nazwą dodatkowa pompa wody. Ja kupiłem taką, bo stwierdziłem, że i tak prędzej czy później to dziadostwo zacznie świrować i nie myliłem się :duh:

 

Jak chcesz odpalać webasto na stole, a masz pompkę wody uszkodzoną, to podłącz zamiast niej jakąś żarówkę 2W np taką BA9S. Mocniejszych nie próbowałem z obawy przed spaleniem czegoś. Jak zrobisz zwarcie w obwodzie pompy, to też nie ruszy.

Przydałoby się jeszcze podłączyć pompkę paliwa. Albo zamiast pompki też jakąś lampkę. Ja odpalałem z podłączoną pompką, więc nie wiem czy lampka jako zastępstwo zadziała w tym miejscu.

 

Spróbuj tak i zobacz czy coś się zmieniło. Po włączeniu pieca powinny świecić.

 

Powodzenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Czujnik który załącza webasto zwiera poniżej 5 st, ale żeby webasto ruszyło (jako dogrzewacz silnika, nie ogrzewanie postojowe) potrzeba też +12V po alternatorze, w sensie że webasto się uruchomi dopiero jak odpalisz silnik i będzie ładowanie. Inaczej nie powinno sie odzywać wcale.

W dodatnich temperaturach czujnik przerywa obwód i webasto nie dogrzewa.

Czyli + z alternatora, potem na czujnik, i z czujnika na kostkę X1 na pin albo 3, albo 1, nie pamiętam dokładnie.

 

No dobra, ale ja już piecyk mam wyciągnięty. podaję +12v i masę na kostkę X2 (zgaduję że normalnie jest tam napięcie właśnie z alternatora) i od razu rusza mi dmuchawa (tyle że w drugą stronę) - bez podawania czegokolwiek na kostkę X1. Dzieje się tak przy przerwie w obwodzie pompy obiegowej. Przy zwarciu w obwodzie pompy obiegowej dmuchawa nie rusza. Nie wiem czy przy sprawnej pompie ruszyłaby w dobrą stronę czy jeszcze elektronika jest do regeneracji.

Przy podaniu zasilania na samą dmuchawę (kostka X4) dmucha w dobrą stronę (po zmianie polaryzacji nie dmucha wcale)

 

Na X2 masz stałe zasilanie po bezpieczniku :duh:

Poczytałeś sobie na tej stronie do której podałem link?

Tam na górze jest druga zakładka, przeglądnij to jeszcze raz.

Wejście włączające dogrzewanie masz w X1, tak samo jak wejście do ogrzewania.

99% masz padnięty sterownik, nie ma możliwości żeby dmuchawa ruszyła w drugą stronę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale podłączenie zasilania pod kostkę X2 nic nie powinno wzbudzać :shock:

Dopiero podanie sygnału na kostkę X1powoduje start.

To że dmuchawa chodzi w inną stronę, hmmm... jeśli podłączenie odwrotnie nic nie daje, to mogła paść elektronika.

Dobrze było by znaleźć kogoś z thermo testem, to sprawdził być czy sterownik jest okej, czy coś jest uwalone.

Pompkę od paliwa możesz wyjąc, ale pamiętaj że jeśli potem wsadzisz ją do auta, to trzeba będzie przepompować paliwo, bo jak się zapowietrzy to webasto będzie startowało i nie wystartuje, nie dostanie paliwa. A potem 3x nieudany start i się blokuje.

Co do pompki cieczy, weź pod uwagę że ona sama nie pociagnie wody, musi być zalana, dopiero wtedy pompuje.

Sprawdź sobie, czy start następuje po podaniu +12V, bo spotkałem się ze sterownikiem, który rusza po zmasowaniu pinu z kostki X1

 

Dobra, przespałem się z problemem i dziś na chwilkę do niego wróciłem. Okazało się że na X2 podałem odwrotną polaryzację - dlatego wentylator startował i pracował w odwrotną stronę. Po zamianie i podaniu +12V na piny 1 i 3 kostki X1 nie wystartowało - ale napięcie spadło mi na akumulatorze (nie chciało mi się dźwigać lepszego akumulatora i widać ten co wziąłem do testów nie dał rady). Dodam, że normalnie po odpaleniu auta w niskich temperaturach wentylator się załączał, więc pewnie elektronika jednak będzie ok - jednak jak mi się uda w lokalnym serwisie webasto dostać pompkę obiegową to najpierw na niej przetestuję działanie.

Rozumiem że jak podam stałe zasilanie na X2 i +12V na piny 1 i 3 to sprawne webasto ma wystartować i działać?

Czy sterownik do montażu w kabinie daje tylko to że załącza na max 60 minut i wyłącza czy spełnia jeszcze dodatkowe funkcje? Chodzi mi o to czy za całą pracę pieca (załączenie sztyftu, pompy wody i paliwa itp.) odpowiada sterownik przy piecu i ma dostać tylko informację na jeden z pinów że ma się załączyć czy po części robi to sterownik kabinowy/telestart. Czy jeśli chciałbym zrobić sterowanie z pilota/przycisku webasto to wystarczy że tym przyciskiem będę podawał +12V (lub masę, w zależności co obudzi mój piecyk) na pin 1 (pin 3 powiedzmy że zwieram na stałe do +12V)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Zewnętrzny zegar, tak jak i telestart wzbudza tylko piec, wszystko co nim steruje jej wewnątrz, czyli poprostu podaje sygnał na X1 który odpowiada za wzbudzenie.

Zegar zewnętrzny pozwala uruchomić webasto guzikiem, tak samo jak ustawić włączenie na konkretną godzinę.

Praca webasta w trybie ogrzewanie wnętrza rusza ZAZWYCZAJ z pinu 1 kostki X1 po podaniu 12V (włącza to zegar, telestart, lub cokolwiek innego co sobie podepniesz), a jako dogrzewacz silnika z pinu 3 kostki X1 po podaniu 12V (włącza to napięcie z alternatora poprzez zwarty czujnik temperatury). Czasem trafiają się sterowniki w których te piny są zamienione, lub start jest robiony masą, ale to rzadkość, więc mimo wszystko sądzę że masz tak jak wyżej napisałem.

Ciekawostka jest taka, że po włączeniu webasta jako ogrzewanie rusza (albo od razu, albo jak ciecz osiąga 30st) panel klimatronika i webasto działa trochę inaczej niż w trybie dogrzewania silnika, co za tym idzie, przy różnych temperaturach się wyłącza.

Przy analogowym webasto możesz zrobić sobie start praktycznie czym chcesz, może być guzik, może być jakiś nieoryginalny pilot, ważne żeby sygnał podany na piec był ciągły.

Co do sprawności twojego sterownika, jeśli zmieniłeś polaryzacje, mogłeś coś upalić...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Oddałem moje webasto do lokalnego serwisu, dziś je odebrałem.

Mimo podmiany pompy wody na nową (wymieniali akurat taką klientowi) wywala błąd pompy obiegowej - czyli wychodzi na to że coś jest nie tak z elektroniką :/

Po skasowaniu błędu pompa na chwilę rusza i po chwili staje i znowu wywala błąd.

Pozostaje mi oddać elektronikę do regeneracji (ile to może kosztować?) czy mogę to jeszcze w jakiś sposób sam sprawdzić?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.