Skocz do zawartości

Wymiana oleju "lifetime" automat E39


psychop

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

 

Mam w samochodzie 5-biegowa automatyczna skrzynei ze steptronicem.

Jako ze przebieg przekracza juz 100 tys. KM postanowilem dla przedluzenia jej zycia i unikniecia kosztownych napraw wymienic filtr i olej.

 

Co jak sie okazalo wcale nie jest sprawa trywialna dlatego dla wiedzy

wszystkich posiadajacych podobne przekladnie opisze.

 

No wiec na poczatku zacznijmy od ASO. W zupelnie niewytlumaczalny

sposob bronia mitu, iz nowsze skrzynie maja olej niewymienny podczas

calego zycia skrzyni. Zapytani czy mimo tego moga dokonac jego

wymiany, konstruuja jakies chore wyceny typu 900 PLN za cala operacje.

 

Konsultujac sie ze stronami producenta skrzyni (ustalilem ze sposrod

trzech mozliwych modeli - GM, ZF, Jatco mam te pierwsza) ze teza o

niewymiennosci jest pewnym sensie prawdziwa ale wylacznie dla

powiedzmy okresu gwarancyjnego auta. Po okolo 100-150 tys KM

zaleca sie wymiane oleju wraz z filtrem oraz oczyszczenie miski

i magnesu wylapujacego z opilkow.

 

Tak wiec ASO odpadlo, zwlaszcza ze panowie tak naprawde nie byli

pewni ile czasu im ta operacja zajmie. Ograniczylem sie do

zakupu oryginalnego filtra oraz uszczelki miski olejowej (potrzebna,

stara czesto po demontazu nie jest juz dostatecznie szczelna).

Filtr kosztowam 105 PLN uszczelka chba ok 20.

 

Zaczalem wiec dzwonic po warsztatach ktore specjalizuja sie (jak

sie pozniej okazalo rzekomo) w skrzyniach automatycznych.

 

Na pierwszy ogien poszla duza i znana firma Samko. Niestety, w

zwiazku z kompletnym lekcewazeniem klienta i bezczelnoscia

obslugi (niedopuszczalnie dlugi czas oczekiwania, niemoznosc

zostawienia auta z kluczykami) ucieklem stamtad gdzie pieprz

rosnie. Cennikowo za operacje chcieli 300 PLN z czesciami.

 

Pozniej podzwonilem jeszcze do paru warsztatow i wlos zaczal jezyc

mi sie na glowie. Skrzynia zalana jest fabrycznie olejem o specjalnym

gatunku numer firmowy ESSO LT711741, BMW Lifetime. Wiekszosc

warsztatow nie miala pojecia ze to specjalny olej i nie wolno go

zastepowac ATF Dexron i proponowali mi zalanie wlasnie tego ostatniego

co oznacza ni mniej ni wiecej, ze o nowszych skrzyniach nie maja

zielonego pojecia. Oczywiscie nie zdecydowalem sie na uslugi zadnego

z nich.

 

W koncu trafilem na strone firmy EDMARK/Olczak Autoservice

ktorzy maja taka fajna strone www.automat.pl gdzie ucialem sobie

dluga pogawedke z wlascicielem ktory od razu zaskoczyl mnie

wiedza i znajomoscia tematu. W zwiazku z tym ze starsze modele

skrzyn w Mercedesie serwisowalem samodzielnie (wymienialem

olej filtr uszczelke nawet oproznialem hydrokonwerter) to mielismy

o czym pogadac.

 

Operacja nie jest droga nieco ponad 200 PLN, przy wymianie zostanie

sprawdzony stan starego oleju i zawartosc magnesu, jesli bedzie

niezadowalajacy to wtedy zrobimy wymiane dynamiczna czyli calosci

oleju w ukladzie. Jesli bedzie czysty, to wymienimy tylko statycznie

czyli filtr i ok. 5 litrow oleju.

 

Jade tam jutro, nie omieszkam zrelacjonowac jak to wszystko wyglada.

 

Jeszcze slowo na temat filtrow. Nie polecam podrobek poniewaz ten

element ma zasadniczy wplyw na dlugie zycie skrzyni, kiepskie filtry

albo latwo sie zapychaja, albo (szczegolnie tzw siatkowe) zaczynaja

po pewnym czasie przepuszczc wieksze czasteczki w oleju powodujac

stopniowe niszczenie mechanizmow skrzyni. Wymienia sie to na tyle

rzdko ze polecam zakup oryginalu ktory nie jest jeszcze tak tragicznie

drogi.

Punto75>BravoGT>MB260E>MBC280>*PuntoHLX>MBC320>MBE50AMG>VectraC>BMW528 . it's nice to be important but it's more important to be nice

>>> psychop's lab mike.xray.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem niema czegoś takiego jak niewymienialny olej, może sie go i nie wymienia ale to tylko przez okres trwania gwarancji na auto. Jesli jest w skrzyni wymienialny filtr, to chyba trzeba go wymieniać.

 

Ciekaw jestem dalczej części relacji :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do cen to się zgadza, ale to ze względu na cenę oleju - w ASO kosztuje on ok. 80-100zł/1l. Na forum już był temat parę razy - także taki, iż kolega marcosz szukał kogoś z kim mógłby kupić na "spółkę" 20l tego oleju od dystrybutora (nie ma mniejszych opakowań).

http://autobmwklub.triger.com.pl/forum/viewtopic.php?t=7957

Ja też mam gdzieś namiar, gdzie ten olej był minimalnie jeszcze tańszy, ale w tym wyżej podanym wątku o tym piszę.

Sebastian. Dawno temu ... E34 524td.

Obecnie: E38 735iL i E46 330i SMG oraz ... Toyota Prius, Ford Probe 2.5V6 (wszystkie LPG ;) ), a także moto: Yamaha XV250 i Gilera DNA

Stronka

(Nawigacje i audio do BMW E38/39/46/53/83)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem niema czegoś takiego jak niewymienialny olej, może sie go i nie wymienia ale to tylko przez okres trwania gwarancji na auto. Jesli jest w skrzyni wymienialny filtr, to chyba trzeba go wymieniać.

 

Ciekaw jestem dalczej części relacji :)

 

Dokladnie to wynika z materialow ZF. Przyczyny sa proste - w skrzyni

pracuje duzo elementow ciernych i podczas pracy one sie zuzywaja

powodujac powstawanie tzw szlamu potarczkowego, elementy metalowe

tez sie zuzywaja, powstaja opilki. Oprocz tego olej sie chemicznie

starzeje w wyniku uplywu czasu i podwyzszonej temperatury.

 

Jak wroce z wymiany to napisze jak jest. Jako ze olej nie byl u mnie

wczesniej zmieniany to podejrzewam ze moga sie skrocic czasy

przelaczania biegow ze wzgledu na wyzsze cisnienia.

Punto75>BravoGT>MB260E>MBC280>*PuntoHLX>MBC320>MBE50AMG>VectraC>BMW528 . it's nice to be important but it's more important to be nice

>>> psychop's lab mike.xray.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do cen to się zgadza, ale to ze względu na cenę oleju - w ASO kosztuje on ok. 80-100zł/1l. Na forum już był temat parę razy - także taki, iż kolega marcosz szukał kogoś z kim mógłby kupić na "spółkę" 20l tego oleju od dystrybutora (nie ma mniejszych opakowań).

http://autobmwklub.triger.com.pl/forum/viewtopic.php?t=7957

Ja też mam gdzieś namiar, gdzie ten olej był minimalnie jeszcze tańszy, ale w tym wyżej podanym wątku o tym piszę.

 

W inchcape chca ok. 50 PLN za litr wiec nie tak tragicznie. Ale mimo

wszystko sam demontaz miski wg. ich wskaznikow robocizny to

260 PLN, razem robia sie z tego naprawde glupie pieniadze.

No i to przekonanie o "niewymiennosci" co sugeruje ni mniej ni

wiecej, ze o samej skrzyni wiedza niewiele, a jak sie juz zepsuje to

co najwyzej zaproponuja Ci...wymiane. w Olczak Autoservice

dostepny jest zarowno oryginaly ESSO LT711741 w cenie o ile

pamietam 48 PLN jak i jego zamiennik produkcji Shella duzo

tanszy bo ok. 30 PLN za litr, spelniajacy te same normy i dopuszczony

do stosowania w skrzyniach ZF "z zielonym korkiem". Ale dla pewnosci

wzialem ESSO.

Punto75>BravoGT>MB260E>MBC280>*PuntoHLX>MBC320>MBE50AMG>VectraC>BMW528 . it's nice to be important but it's more important to be nice

>>> psychop's lab mike.xray.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pisz, pisz, bo mnie też intensywnie "chodzi" po głowie, czy tego nie zrobić ... chociaż niby to jest lifetime ;) Ale parę razy słyszałem, że po takiej nadgorliwej wymianie zaczęły się problemy ze skrzynią ... :(

Sebastian. Dawno temu ... E34 524td.

Obecnie: E38 735iL i E46 330i SMG oraz ... Toyota Prius, Ford Probe 2.5V6 (wszystkie LPG ;) ), a także moto: Yamaha XV250 i Gilera DNA

Stronka

(Nawigacje i audio do BMW E38/39/46/53/83)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pisz, pisz, bo mnie też intensywnie "chodzi" po głowie, czy tego nie zrobić ... chociaż niby to jest lifetime ;) Ale parę razy słyszałem, że po takiej nadgorliwej wymianie zaczęły się problemy ze skrzynią ... :(

 

Wymiana oleju w skrzyniach ZF jest standardowa czynnoscia obslugowa.

Nie ma prawa sie po niej nic zepsuc ani pogorszyc. Faktem jest ze

wymiana oleju w nowszych skrzyniach przedstawia trzy zasadnicze problemy

 

1/ zachowanie wzorowej czystosci (duzo wazniejsze niz w przypadku demontazu silnika!) przy pracy z odslonietymi czesciami przy zdjetej

misce.

 

Warunek ten jest do spelnienia przy pewnej swiadomosci pracownikow

serwisu tego co robia i w tym konkretnym wypadku jest zbiezny dla

wszystkich rodzajow skrzyn A/T.

 

2/ Problem dyskutowany wyzej wynikajacy z nietypowego oleju.

Zalanie olejem niewlasciwym z pewnoscia spowoduje predzej czy

pozniej zaklocenia w pracy skrzyni.

 

Rozwiazanie - upewnic sie ze do danego typu skrzyni wlasciwie

zidentyfikowano odpowiedni olej.

 

3/ Brak mechanicznych urzadzen umozliwiajacych pomiar poziomu

oleju w skrzyni. Pomiar "na palec" jest metoda zgrubna i mocno

szacunkowa, poniewaz objetosc oleju "uwiezionego" w pozostalych

mechanizmach skrzyni moze sie wahac.

 

Rozwiazanie - znalezc warsztat ktory wie dokladnie jaka ilosc oleju

powinna znalezc sie w skrzyni i posiada oprzyrzadowanie ktore pozwoli

to zmierzyc.

 

I wlasnie ze wzgledu na swiadomosc wszystkiego powyzej poswiecilem

tak wiele czasu na wybor miejsca gdzie operacje te bede przeprowadzal.

 

Nie zachowanie jednego z powyzszych trzech warunkow spowoduje

efekt o ktorym pisales - czyli niepoprawna prace skrzyni po wymianie.

Innej mozliwosci nie ma, to nie jest show David Copperfielda tylko prosta

fizyka:)

Punto75>BravoGT>MB260E>MBC280>*PuntoHLX>MBC320>MBE50AMG>VectraC>BMW528 . it's nice to be important but it's more important to be nice

>>> psychop's lab mike.xray.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rok temu samemu zmieniałem olej i filtr i oczywiście uszczelkę w 5HP30. Ustalenie jaki powinien być olej zajęło mi 2 tygodnie. Jak to w Polsce bywa w w warsztatach i nawet w ASO albo się nie znają, albo nie powiedzą. Wszystkiego dowiedziałem się od miłych panów w serwisie Alko na Jagiellońskiej. Oczywiście mechaników do których po wielu dziwnych zabiegach udało mi się dostać (panowie w garniturach jek wszędzie nie mają pojęcia o niczym poza obsługą ETK i to też nie zawsze). Generalnie ustaliłem jaki olej (nie występuje poza BMW mimo, że firmowany przez Shell) i po zapoznaniu się z techniką wymiany cała operacja zajęła ok. godziny. Skrzynka pracuje idealnie. Aha, miałem fart, że ten olej był w zbiornikach po 5l. Podobno większość występoje w 20l.
"Aerodynamika jest dla tych, którzy nie potrafią budować silników" - Enzo Ferrari
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Heh no nieraz się nie wymienia oleju...w 5biegówkach-automatach...z tego co wiem to chyba w E39 się wymiania-przynajmniej ja zmieniałem w swojej a też jest 5tka :mrgreen: ...

Poszukujemy tunerów !!

Forum samochodowe, forum motoryzacyjne, forum tuningowe

http://samochody.kei.pl/zdjecia/logo_phpBB2.gif

Randki: dates

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja mam jeszcze jedno pytanie. W niedlugim czasie czeka mnie wymiana paru częsci w skrzyni ze wzgledu na to ze cos sie popsulo i wyskakuje mi 1 bieg. Oczywiscie po wymianie pasowalo by przy okazji zalac nowy olej. Jakiego oleju nalac? Moja skrzynia to manual.Czy tam tez sa filtry o ktorych wspominacie?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja mam jeszcze jedno pytanie. W niedlugim czasie czeka mnie wymiana paru częsci w skrzyni ze wzgledu na to ze cos sie popsulo i wyskakuje mi 1 bieg. Oczywiscie po wymianie pasowalo by przy okazji zalac nowy olej. Jakiego oleju nalac? Moja skrzynia to manual.Czy tam tez sa filtry o ktorych wspominacie?

 

Do manuala porzadny olej przekladniowy, wybor na rynku jest

bardzo duzy. Filtra nie ma i olej nie jest tak krytyczny jak w

skrzyni automatycznej bo ma za zadanie wylacznie smarowac - w

automacie jest rowniez medium za pomoca ktorego przekazuje sie

moment napedowy a takze porusza elementy sterujace.

Punto75>BravoGT>MB260E>MBC280>*PuntoHLX>MBC320>MBE50AMG>VectraC>BMW528 . it's nice to be important but it's more important to be nice

>>> psychop's lab mike.xray.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Heh no nieraz się nie wymienia oleju...w 5biegówkach-automatach...z tego co wiem to chyba w E39 się wymiania-przynajmniej ja zmieniałem w swojej a też jest 5tka :mrgreen: ...

 

W e39 byly montowane co najmniej cztery rozne przekladnie - nie

tylko roznice ze wzgledu na rozne silniki, do jednego silnika czasem

w paromiesiecznych odstepach byly montowane inne przekladnie.

Niektore z nich zalane sa Dexron III a wiec wymiana "standardowo"

co powiedzmy 30-60 tys km, ale wiekszosc dostaje fabrycznie

olej "lifetime", ale podkreslam jeszcze raz - olej wymienia sie

w KAZDEJ skrzyni, chyba ze planuje sie po przekroczeniu 150 tys. km

auto wyrejestrowac i odholowac na zlom.

Punto75>BravoGT>MB260E>MBC280>*PuntoHLX>MBC320>MBE50AMG>VectraC>BMW528 . it's nice to be important but it's more important to be nice

>>> psychop's lab mike.xray.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hm...dziwne już Tobie mówie że np. w przypadku MB pada to ząłożenie...Jak właśnie byłem na wymianie w ASO to powiedzieli mi że w związku z tym że jest tutaj 5tka-oczywiście automat- to nie wymienia się oleju....Auto ma obecnie 300k km i nie było jeszcze zmiany oleju...

Sądziłem że tak samo jest w BMW...u mnie w kazdym bądź razie trzeba co ok.50k km tak pisze w książce... :cool2:

Poszukujemy tunerów !!

Forum samochodowe, forum motoryzacyjne, forum tuningowe

http://samochody.kei.pl/zdjecia/logo_phpBB2.gif

Randki: dates

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skrzyń jest wiele ale tu chodzi o "lifetime". Najłatwiej ją poznać po braku bagnetu do pomiaru poziomu oleju. Teoretycznie ASO twierdzi, że się nie wymienia ale prywatnie mechanicy mówią, że po 150kkm powinno się wymienić.
"Aerodynamika jest dla tych, którzy nie potrafią budować silników" - Enzo Ferrari
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hm...dziwne już Tobie mówie że np. w przypadku MB pada to ząłożenie...Jak właśnie byłem na wymianie w ASO to powiedzieli mi że w związku z tym że jest tutaj 5tka-oczywiście automat- to nie wymienia się oleju....Auto ma obecnie 300k km i nie było jeszcze zmiany oleju...

Sądziłem że tak samo jest w BMW...u mnie w kazdym bądź razie trzeba co ok.50k km tak pisze w książce... :cool2:

 

Zle trafiles ;)

 

Mialem cztery mercedesy w tym nowke C320 z salonu, rowniez

rzekomo zalana olejem "na cale zycie". I co sie okazalo podczas

przegladu przy 60 tysiacach?

 

Mechanik w ASO powiedzial mi na ucho "wiesz pan niby na cale zycie

ale przyszla do nas taka notatka serwisowa zeby zalecac klientom po

60 tysiacach wymiane". I wymienili.

 

Jak dla mnie nie ma cudow. W skrzyni pracuja elementy cierne. Tarczki,

pasy hamulcowe, sprzegielka i Bog wie co jeszcze. I co niby ma sie

dziac z tym calym towarem, ktory z nich sie zetrze? Metoda dyfuzji

przeniknie przez aluminiowa miske? Nie sadze :-)

 

Nie sluchaj baranow z ASO. Oni tylko czasem wiedza o co chodzi.

Pewnie dlatego przedwczoraj pod SAMKO widzialem kolejke

trzydziestu (!!!!!!!!!!) samochodow z naprawami skrzyn aut. A nie

byly to stare rzechy. Volvo V70, Audi A6, jakies Fordy, jakies

amerykany, nowy(!) SLK i cos tam jeszcze.

Punto75>BravoGT>MB260E>MBC280>*PuntoHLX>MBC320>MBE50AMG>VectraC>BMW528 . it's nice to be important but it's more important to be nice

>>> psychop's lab mike.xray.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Członkowie klubu
Zgadzam się z calą relacją psychop. Wymienilem olej w skrzyni przy przebiegu ok.200 tys. To co zobaczyłem w misce na magnesach oznaczało, że olej nalezało wymienić. Olej kupilem w duzym opakowaniu [20 l] za 310 PLN netto. Skrzynia pracuje ok. Znikneło np. szarpnięcie przy załączaniu "D". Według mnie i większości uzytkowników za oceanu - olej należy wymieniać. :!:

UIHZ9556.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jade tam jutro, nie omieszkam zrelacjonowac jak to wszystko wyglada.

 

Witam

 

Może w końcu podzielisz się uwagami z tego przeglądu ??

 

Ile zapłaciłeś za wszystko? (w rozbiciu na części i robocizne)

Ile Ci weszło oleju ??

Jakie wrażenia z wymiany (ile trwała czy wszystko mogłeś widzieć itd)

 

U mnie na skrzyni też jest naklejka Lifetime - w instrukcji jest napisane, ze wchodzi 3 litry - pytanie ile faktycznie się wlewa i czego ??

Marcin

BMW Klub Polska

F25 X3 2,8iA xDrive

E91 320dA touring

E39 530dA touring

E39 530iA touring

E36 316iA m43 Compact


----------------------------------------

historia - E32 750iA (1992-2004)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Członkowie klubu

Dodam jeszcze, że przy wymianie oleju w automacie to przy autach o "słusznych" przebiegach należy dobrze oczyścić chłodnice oleju[z zewnątrz - łapie dużu brudu i lubi się zaklejać] po to aby przywrócic jej sprawność.

Do mojej skrzyni weszło ok. 7.5 litra oleju + 1 litr na przelew. Umówiłem sie z mechanikiem że za ok.10 tys. km na kontrole i ewentualne dolanie 2 litrów oleju na przelew.

Uszczelka i filtr z ASO 145 PLN

UIHZ9556.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W TIS wyraznie pisza "Z olejem life-time nie ma koniecznosci wymiany oleju podczas --service life-- skrzyni" -service life rozumiem jako okres gwarancji bo jesli bylo by inaczej to napisali by tez inaczej.

pozdrawiam

mavic

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jade tam jutro, nie omieszkam zrelacjonowac jak to wszystko wyglada.

 

Witam

 

Może w końcu podzielisz się uwagami z tego przeglądu ??

 

Ile zapłaciłeś za wszystko? (w rozbiciu na części i robocizne)

Ile Ci weszło oleju ??

Jakie wrażenia z wymiany (ile trwała czy wszystko mogłeś widzieć itd)

 

U mnie na skrzyni też jest naklejka Lifetime - w instrukcji jest napisane, ze wchodzi 3 litry - pytanie ile faktycznie się wlewa i czego ??

 

Jade dzis na 12, jak wroce to opisze.

 

Czesci ok 140 PLN (uszczelka i filtr w ASO) robota pierwotnie

wyceniona na dwiescie-cos zlotych, no i do tgo olej.

 

Reszte napisze jak wroce

Punto75>BravoGT>MB260E>MBC280>*PuntoHLX>MBC320>MBE50AMG>VectraC>BMW528 . it's nice to be important but it's more important to be nice

>>> psychop's lab mike.xray.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W serwisie na Ojcowskiej robią coś takiego za ok. 400, z częściami, olejem, i robocizną....

 

Pytanie czy warto...

 

Zaplacilem 390 PLN bez filtra i uszczelki bo mialem wlasna, ale

olej lifetime jest drogi, a weszlo go duzo (7 litrow ponad).

 

Skrzynia szybciej zmienia biegi, plynniej, latwiej reaguje

na mocne wcisniecie i kickdown - redukcje sa szybsze.

Znikly tez drobne szarpniecia przy czesciowym uchyleniu

przepustnicy. Na magnesach i w filtrze bylo sporo szlamu...

Punto75>BravoGT>MB260E>MBC280>*PuntoHLX>MBC320>MBE50AMG>VectraC>BMW528 . it's nice to be important but it's more important to be nice

>>> psychop's lab mike.xray.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.