BMW xDrive Live 2011 w Warszawie.
W dniach 25 – 28 lutego 2011 roku w Warszawie, na Lotnisku Bemowo, odbyła się impreza BMW xDrive Live. Co to jest xDrive? Tyle teoria …
xDrive: inteligentny napęd na cztery koła BMW.
Z xDrive BMW wykorzystuje wszystkie zalety napędu tylnego: precyzyjne właściwości skrętu, naturalne położenie w zakrętach oraz rozdzielenie układu napędowego i układu kierowniczego. Dopiero gdy konieczna jest zmiana rozdziału siły napędowej – szczególnie w złych warunkach – do akcji wkracza układ dynamicznej kontroli stabilności (DSC): rozpoznaje nadsterowność i podsterowność już w zalążku i za pośrednictwem przekładni i sterowanego elektronicznie sprzęgła wielotarczowego w ciągu jednej dziesiątej sekundy przenosi nawet do 100 procent mocy silnika na oś przednią lub tylną – a potem wraca do normalnego rozdziału 40:60. Z napędem na cztery koła BMW xDrive każda oś maksymalnie wykorzystuje trakcję: Twoje BMW stabilnie przyspiesza na wyjściu z zakrętu.
a jak wygląda to w praktyce?
BMW Vertriebs GmbH, oddział w Polsce, bo tak teraz nazywa się dawne BMW Polska, przygotowało dla miłośników motoryzacji pełną gamę modeli, w których opcją może być napęd xDrive. Zaczynając od serii 3, przez pełną gamę X, po serię 5 czy też najbardziej prestiżową serię 7.
Cała impreza, jak jazdy treningowe, poprowadzona była w bardzo miłej atmosferze, pod okiem instruktorów jazdy BMW pochodzących z Polski, jak i Niemiec. Uczestnicy spotkania podzieleni zostali na 4 grupy. Mała odprawa, kilka technicznych aspektów napędu i ruszamy …
I etap. Każdy z uczestników zasiada za kierownicą wybranego modelu i ruszamy na tor sprawnościowy. Do naszej dyspozycji pozostają seria 3, X3 i X6. Test ten ma pokazać, jak w ciasnych zakrętach, przy zmiennych warunkach na drodze, napęd xDrive daje sobie radę. Niestety po kilku okrążeniach, mamy wrażenie, że auta jakby były podsterowne ale to może dlatego, że tor był dosyć ciasny, prędkości nienajwiększe a ambicje kliku uczestników typowo rajdowe.
II etap. Tutaj niestety mogliśmy jedynie polizać lizaka przez szybę. Otóż do naszej dyspozycji było BMW 550i ale niestety w drugim rzędzie. Pomimo próźb i płaczu, instruktor nie dał się namówić na zmiany za kierownicą. 8 cylindrów i 404 KM utwierdzały nas w przekonaniu, że jesteśmy na lotnisku ale nie Bemowo a Okęcie.
III etap. O tym można napisać dość niewiele, przejazd przez rampę, który pokazał, że nawet przy przyczepności jednego koła, napęd xDrive wyprowadzi auto z opresji. Test na zwrotność … ogólnie niewiele ciekawego, zaletą był fakt, iż w tej konkurencji do naszej dyspozycji była pełna gama modelu X3.
IV etap. Najciekawszy. Test łosia. Z radością informujemy, że każde z modeli test przeszło pozytywnie. A było na czym trenować … X1, X’y 3 w tym jeden z jedyną słuszną jednostką napędową 3,5i, X5, 5 GT i seria 7. Prędkość 740d, czy też X3 3,5i tuż przed rozpoczęciem testu dochodziła do 50 km/h co w gęsto ustawionych słupkach powodowało wzrost adrenaliny. Niestety, wszystko to co dobre, szybko się kończy.
Jeszcze tylko kawior na grzance i można wrócić do domu …